Bedrijven

Forse omzetdaling in de reisbranche en reclamesector

02 juni 2020 07:43 Aangepast: 02 juni 2020 07:43
Bedrijven die reizen organiseren zijn flink getroffen door de coronacrisis. Beeld © GettyImages

Reisbemiddelaars en touroperators hebben het zwaar: afgelopen kwartaal was hun omzet bijna 20 procent lager dan een jaar eerder. Het ondernemersvertrouwen van de hele zakelijke dienstverlening was nog nooit zo laag als nu.

Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners daalde in het tweede kwartaal van 2020 naar –40,3, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag. Dit is de sterkste afname ooit gemeten sinds eind 2008.

Dat ondernemersvertrouwen is opgebouwd uit de ontwikkeling van de omzet in het voorafgaande kwartaal, de verwachte omzet in het komende kwartaal en het economisch klimaat. En door de coronacrisis is dit vertrouwen is 'totaal ingestort', aldus het CBS.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Zzp'ers in de reis- en evenementenbranche de klos: 'Ik wil er niet mee stoppen, maar ik moet'

Zwakste groei in jaren

De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening is de zwakste in jaren. Als geheel groeide de omzet van de zakelijke dienstverlening in het eerste kwartaal nog wel, namelijk met 2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Veel branches boekten in het eerste kwartaal namelijk nog een hogere omzet, ondanks de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te perken.

Miniatuurvoorbeeld
Meer lezen

Omzet zakelijke dienstverlening terug op niveau voor crisis

Groei voor IT, accountants en juristen

De omzet van IT-dienstverleners was bijvoorbeeld 3,1 procent hoger dan een jaar eerder. Ook accountants, belastingadviseurs en administatiekantoren deden het goed: hun omzet lag maar liefst 7,4 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2019. De rechtskundige dienstverlening zette in het eerste kwartaal zelfs 9,2 procent meer om.

Maar de reisbranche werd ontzettend hard geraakt. Al met al zetten touroperators en reisbureaus bijna 20 procent minder om.

Reclame- en uitzendbureaus de klos

Ook reclamebureaus leidden onder de coronacrisis. Zij zetten gemiddeld 4,6 procent minder om dan een jaar geleden. Hiervóór was de omzet 10 kwartalen op rij hoger.

De omzet van uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling was in het eerste kwartaal 1 procent lager dan een jaar eerder. De vorige omzetdaling dateerde uit het eerste kwartaal van 2013.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

45 miljard euro omzetverlies

Eerder becijferden economen van ABN Amro dat Nederlandse bedrijven samen al zeker 45 miljard euro aan omzet verloren door de coronamaatregelen. Groothandels, winkels en industriële bedrijven werden het hardst geraakt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van