Fotograaf Tahné Kleijn maakte stillevens van de producten van tientallen Helmondse ondernemers. Ze wilde de winkeliers steunen met de verkoop van prints, maar dat leverde weinig op. Dus maakte ze er een kwartetspel van. "Ik dacht: ik laat er 500 drukken, maar die raak ik vast nooit allemaal kwijt."
De afgelopen weken waren ontzettend druk voor stadsfotograaf Tahné Kleijn. Ze maakte stillevens van 58 kleine ondernemers in haar stad Helmond. "Ik werkte wel 12 uur per dag, maar dat is het waard", vindt ze. "Ondernemers zijn er blij mee, dit geeft ze net een extra steuntje in de rug."
De fotograaf ontwikkelde in een paar weken een actie om de lokale middenstand te steunen. Ze maakt in haar eigen stijl foto's van de producten van winkeliers, musea, kroegbazen en vele andere Helmondse ondernemers.

Stillevens van lokale producten
Helmond was de tweede stad in Nederland met een corona-patiënt en de gemeente nam snel maatregelen. Kleijn zag 'met pijn in haar hart' hoe ondernemers ineens de zaak moesten sluiten, vertelt ze. Zij steunde haar favoriete restaurant meteen door een maaltijd te bestellen. En die maaltijd gaf inspiratie.
"Binnen enkele minuten flanste ik het eerste stilleven in elkaar", zegt ze. "En dat smaakte naar meer. Binnen een week had ik de producten van zeven ondernemers geportretteerd. Het zijn allerlei verschillende zaken, van een fietsenwinkel en een snackbar tot een rijschool en een sterrenrestaurant."
Hart onder de riem en extra inkomsten
Kleijn maakt de foto's helemaal gratis. In eerste instantie waren de stillevens bedoeld om de ondernemers via social media een hart onder de riem te steken. Om de zaken ook financieel te steunen, besloot Kleijn de foto's online te verkopen als posters. De prints kosten 40 euro en de volledige winst gaat naar de ondernemer.
Kleijn: "Veel zaken werken nu met cadeaubonnen, die klanten later kunnen inleveren. Leuk, maar als mensen die bonnen inleveren verdienen ze dus straks niks extra. Ik wilde een manier vinden om de zaken te steunen, zonder dat het de ondernemers zelf geld kost."

'Net zo lief Ikea'
Als stadskunstenaar heeft ze 'een kort lijntje' met de gemeente, vertelt ze. Die had in elk geval interesse in de prints. Verder heeft ze tot nu toe bijna 400 euro verdiend aan de foto's.
Kleijn: "Ik zou willen dat het er meer waren, maar ik ben realistisch. Voor de gemiddelde Nederlander is 40 euro best veel voor een print, wie geen kunstliefhebber is hangt net zo lief een Ikea-poster aan de muur. Daarom bedacht ik een plan om het project toegankelijker te maken voor een groot publiek."
Kunstzinnig kwartet
Dat werd het kwartetspel. Ze deed een oproep in de lokale krant en vond zo in tientallen winkeliers die mee wilden doen. In het Helmonds kwartet zijn ze verdeeld over 13 verschillende categorieën, zoals ‘Drankje doen’, ‘Vrije tijd’ en ‘Zoetekauw’. "Helmonders kunnen straks spelen met en voor hun lokale ondernemers."
De kunstzinnige spellen kosten 7,50 euro en ook hiervan gaat alle winst naar de ondernemers. De kwartetten zijn te koop op de website, bij de lokale VVV en bij de winkeliers zelf. "Ik dacht, ik laat er 500 drukken maar die raak ik vast nooit allemaal kwijt", vertelt ze fotograaf. "Inmiddels heb ik er tweeduizend verkocht! En ik krijg nog steeds nieuwe bestellingen binnen."
Lokale ondernemers ontdekken
Zelf verdient Kleijn niets extra aan haar harde werk. Als stadskunstenaar krijgt ze een vast bedrag per jaar om projecten te maken die toegankelijk zijn voor een breed publiek. "Al mijn ideeën voor deze lente gingen niet door, zo blijf ik toch bezig. Het is ontzettend leuk om te doen en heeft ook nog eens mijn blik op de stad verbreed. Ik ben nu vaste klant bij allerlei ondernemers die ik dankzij dit project heb leren kennen."
Ze hoopt dat het kwartet hetzelfde doet voor de spelers. "Het feit dat al die gezinnen met hun producten spelen, is ontzettend fijn voor de ondernemers. Het zou fantastisch zijn als families dankzij dit kwartret nieuwe lokale producten ontdekken."