Na wekenlange kritiek en een forse tik op de vingers uit Brussel, biedt KLM de mogelijkheid om geld terug te vragen als je vlucht geannuleerd is. Om te voorkomen dat mensen dat massaal doen, probeert KLM vouchers aantrekkelijker te maken. Wie kiest of koos voor een voucher krijgt 15 procent extra waarde.
Tot gisteren had je als klant geen keus. Wie zijn vlucht niet wilde omboeken, kon alleen een voucher aanvragen. Die voucher had dezelfde waarde als het bedrag wat oorspronkelijk was betaald voor de vlucht. Wie na twaalf maanden zijn voucher nog niet (volledig) heeft gebruikt, kan dan alsnog zijn geld terugvragen.

Terugwerkende kracht
Sinds donderdag bestaat de mogelijkheid meteen na annulering geld terug te krijgen. Om te voorkomen dat mensen massaal kiezen voor cash, biedt KLM nu een extraatje aan mensen die een voucher aanvragen. Die voucher krijgt 15 procent meer waarde dan wat er eigenlijk voor betaald is.
Stel, je had een vlucht geboekt 500 euro. Dan krijgt de voucher een waarde van 575 euro. Voor dat bedrag kun je in de toekomst een nieuwe vlucht bij KLM boeken.
Dit geldt met terugwerkende kracht. Wie de afgelopen weken al een voucher heeft aangevraagd, krijgt ook die 15 procent extra. Overigens komt die waarde te vervallen, als je de voucher na twaalf maanden alsnog laten uitbetalen. Dan krijg je in dit geval alsnog 500 euro terug.

Pleister op de wond
Het is een kleine troost voor mensen die vóór 14 mei een voucher hebben aangevraagd. Die krijgen namelijk niet de mogelijkheid om alsnog te kiezen voor terugbetaling in cash.
KLM waarschuwt alvast dat de terugbetaling niet van de ene op de andere dag geregeld is. Omdat er duizenden vluchten zijn geannuleerd, kan de verwerkingstijd langer duren. Ook het aanvragen van een voucher kan weken duren.