Bedrijven

'Fusie tussen Nederlandse en Britse tak Tata Steel op springen'

09 mei 2020 14:44 Aangepast: 18 mei 2020 12:51
Medewerkers van Tata Steel IJmuiden. Beeld © ANP

Het rommelt weer bij Tata Steel Europe. De fusie tussen de Nederlandse en Britse tak van staalbedrijf Tata Steel staat op springen, melden ingewijden aan de Volkskrant. Het bedrijf zelf weigert om verder in te gaan op die bewering, maar het is al langer onrustig bij het voormalige British Steel en het voormalige Hoogovens.

Volgens ingewijden die de Volkskrant heeft gesproken is het 'ontvlechten', het uit elkaar halen, van de Britse en Nederlandse tak de enige oplossing op dit moment. Tata Steel wordt in Europa hard getroffen door de coronacrisis. De Europese auto-industrie ligt op zijn gat, en dat is de belangrijkste afzetmarkt voor de staalmaker.

De vier locaties van de staalproducent draaien al maanden op verminderde kracht. In Nederland is er NOW aangevraagd, een maatregel waarbij de overheid een fors deel van de loonkosten van de bijna 10.000 werknemers voor haar rekening neemt.

Mogelijk steun naar Britse tak

In het Verenigd Koninkrijk, waar Tata Steel 8000 medewerkers heeft, zitten 1500 medewerkers betaald thuis. Dat gebeurt via een arbeidstijdsverkortingsregeling. De Britse tak vraagt daarnaast voor 500 miljoen pond (565 miljoen euro) aan staatssteun aan bij de overheid.

Daar wringt de schoen. Het is niet de bedoeling dat Brits belastinggeld dat bedoeld is voor Britse bedrijven terecht komt in Nederland. Nederland hanteert vergelijkbare regels. Bij de staatssteun die voor KLM wordt opgetuigd, wordt gepoogd om de Nederlandse inbreng vooral ten goede te laten komen aan KLM, niet aan Air France.

Het is onduidelijk of de Britse overheid de Britse tak van Tata zal steunen. De staalfabrikant is belangrijk voor de werkgelegenheid in Wales, waar zo'n 5000 mensen voor Tata werken. Maar net als in Nederland komt een steun van honderden miljoenen waarschijnlijk niet zonder voorwaarden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tata Steel stelt reorganisatie uit vanwege coronacrisis

Ontvlechting

De enige manier om te voorkomen dat Brits belastinggeld in Nederland terecht komt, is door de twee bedrijven uit elkaar te halen, concluderen ingewijden bij de Volkskrant. Er wordt gesteld dat er binnen het bestuur en de commissarissen van Tata Steel Europe en de Britse en Nederlandse vennootschappen wordt gesproken over een zelfstandige toekomst van de onderdelen.

Een Nederlandse woordvoerder van Tata Steel Europe, Ariane Volz, wil tegen RTL Z niets zeggen over of er sprake is van een voorbereiding op een ontvlechting van de twee bedrijven.

Britten hebben hulp nodig, maar wie wil nog?

Het voormalige British Steel is al langer een zorgenkind voor Tata Europe. De Britse tak heeft hulp nodig om het hoofd boven water te houden. "In IJmuiden gaat het nu nog iets beter, maar ook daar hebben ze het niet makkelijk. De staalindustrie in Wales heeft een zieltogend bestaan", zegt Berghuis tegen RTL Z. 

"Het draagvlak om vanuit Nederland bij te dragen aan de Britse tak is verdwenen onder de werknemers in IJmuiden", zegt Berghuis. Er ligt een reorganisatieplan klaar waarbij Tata Steel Nederland jaarlijks 100 miljoen euro dividend moet betalen aan Tata Steel United Kingdom, laat de FNV-bestuurder weten. 

Een enquête onder FNV-leden die bij Tata werken, zo'n 2800 werknemers, liet al zien dat een groot deel van de medewerkers bereid is om actie te voeren om dat plan tegen te werken. 

Het Indiase moederbedrijf Tata Sons, dat naast staal ook nog in allerlei andere sectoren actief is, verliest volgens Berghuis ook het vermogen om bij te dragen. Tata heeft wereldwijd veel omzet verloren als gevolg van de coronacrisis. Het bedrijf wil zijn handen aftrekken van de Europese tak en heeft eerder al gesteld dat Tata Steel Europe zijn eigen broek moet kunnen ophouden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tata Steel wil 1250 banen schrappen, waar is onduidelijk

Reorganisatie Europees staalbedrijf

Tata Steel Europe was al bezig met de voorbereidingen op een reorganisatie van het Europese staalbedrijf. In april werd duidelijk dat de reorganisatie pas na 1 juli zal plaatsvinden. Ook is toegezegd dat tot oktober 2021 geen gedwongen ontslagen plaats zullen vinden.

Eerder was het plan om in Europa 3000 banen te schrappen, nu gaat het om ongeveer 1250 arbeidsplaatsen die moeten verdwijnen. Hoe de reorganisatie er precies uit gaat zien is onduidelijk, maar op dit moment lijkt het er nog op dat er meer ontslagen zullen vallen in IJmuiden. Dat wil vakbond FNV voorkomen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van