Bedrijven

Consumentenbond eist dat Airbnb servicekosten terugbetaalt

07 mei 2020 15:41 Aangepast: 07 mei 2020 21:40
Beeld © ANP

Airbnb moet Nederlandse gebruikers zo snel mogelijk een schadevergoeding betalen. Dat vindt de Consumentenbond, die erop wijst dat het verhuurplatform de wet overtreedt met zijn algemene voorwaarden.

Daarin staat namelijk dat zowel huurders als verhuurders een bijdrage moeten betalen, in de vorm van servicekosten of bemiddelingskosten. De rechtbank in Amsterdam oordeelde in maart dat het bedrijf daarmee van twee walletjes snoept, en dat mag niet.

De Consumentenbond wil nu dat Airbnb zijn algemene voorwaarden aanpast voor Nederlandse consumenten, zodat huurders voortaan geen servicekosten meer hoeven te betalen. Bovendien moeten consumenten die te veel hebben betaald, hun geld terugkrijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Rechter: dubbele bemiddelingskosten Airbnb zijn illegaal

Iers recht?

Airbnb heeft de Consumentenbond laten weten dat het de algemene voorwaarden niet zal aanpassen en de te veel betaalde kosten niet zal terugbetalen. Het bedrijf is het niet eens met de uitspraak van de rechter en kondigde eerder al een hoger beroep aan. Het claimt onder meer dat de dienstverlening van het bedrijf onder het Ierse recht valt. Dat staat zo in de voorwaarden.

Een woordvoerder van de Consumentenbond veegt dat argument van tafel. "Als je in Nederland zaken doet, val je onder het Nederlandse recht." Hij wijst erop dat de Consumentenbond al eens een rechtszaak over dit onderwerp heeft gewonnen tegen de Chinese webwinkel AliExpress, die in zijn voorwaarden had staan dat ontevreden consumenten in Nederland maar naar de rechter in Hongkong moesten stappen.

Bovendien kan Airbnb helemaal niet in beroep, stelt de zegsman. "Voor een hoger beroep geldt een zogenaamde appèlgrens van 1750 euro. Deze rechtszaak was aangespannen door een huurder die 470 euro aan bemiddelings- en servicekosten terug claimde."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Claims stromen binnen na Airbnb-uitspraak rechter

Massaclaim

De bond bereidt nu een massaclaim voor, waarbij leden en niet-leden zich kunnen aanmelden, als zij vinden dat ze de afgelopen jaren ten onrechte servicekosten hebben betaald aan Airbnb.

Meer dan 1 miljoen Nederlanders boeken via bemiddelingssite Airbnb. Volgens de consumentenorganisatie bedraagt de gemiddelde schade per huurder 185 euro, maar wie vier overnachtingen per jaar boekt zou al boven dat bedrag zitten.

De Consumentenbond is overigens niet de enige die een claim voorbereidt tegen Airbnb. Nicolaas Huppes, die de rechtszaak tegen Airbnb won, zette de site dienenvantweeheren.nl op. Daar meldden zich in de dagen na de rechtszaak al ruim 2000 gedupeerden.

Ook bij claimsite Appeal meldden zich al enkele tientallen ontevreden klanten van Airbnb. De Consumentenbond richt zich desgevraagd op zijn eigen claim en werkt niet samen met de andere claims in voorbereiding.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van