Bedrijven

NS test aangepaste trein: 75 procent zitplaatsen vervalt

29 april 2020 19:49 Aangepast: 29 april 2020 21:43
Beeld © NS.

De NS rijdt deze week tussen Zwolle en Groningen met zes aangepaste dubbeldekkers die zijn voorzien van stickers en schermen om reizigers minimaal 1,5 meter afstand te laten houden. Het merendeel van de zitplaatsen vervalt. Zo kan slechts één persoon in een vierzits zitten.

De NS kondigde vorige week praktijktesten aan die moeten uitwijzen welke maatregelen reizigers helpen om voldoende afstand van elkaar te bewaren. In de eerste proeftreinen tussen Zwolle en Groningen zijn markeringen in de gangpaden aangebracht die de 1,5 meter aangeven. Woensdag was de eerste testdag. 

Met rode en groene symbolen op stoelen wordt aangegeven welke zitplaatsen wel en niet in gebruik zijn. Ook wordt in een coupé geëxperimenteerd met plastic schermen tussen reizigers. Dan zou het aantal zitplaatsen slechts met de helft terugvallen.

In praktijk testen

Een woordvoerder van de NS spreekt van een testopstelling. "We onderzoeken hiermee wat wel en niet werkt, hoe reizigers zich gedragen en hoe ze ermee omgaan. Voordat we 750 treinen aanpassen is het handig om te testen of de aanpassingen goed te bevestigen en vandalismebestendig zijn", zegt de NS-woordvoerder.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Steeds drukker in de trein en op de weg, soms zelfs weer bijna als vanouds

Het experiment duurt een week, waarna de NS de proef evalueert. De NS overweegt ook eenrichtingsverkeer in de treinen in te voeren, zodat reizigers elkaar niet meer in gangpaden hoeven te kruisen.

Minder zitplaatsen

Uit een film die op het intranet van de NS is geplaatst, blijkt dat 75 procent van de zitplaatsen vervalt. Momenteel is dat nog geen probleem, omdat er minder treinreizigers zijn. Het aantal treinreizigers daalde na 16 maart met 85 procent, maar het wordt nu weer drukker in de trein en op de weg.

Hoe de NS dat gaat doen als het nog drukker wordt of hoe er gehandhaafd wordt, kon niemand tegen RTL Z zeggen. Extra treinen inzetten is bijna niet mogelijk, omdat het al heel druk is op het Nederlandse spoor. Als treinen echter met slechts 25 tot 50 procent van hun capaciteit gaan rijden en staan ook niet is toegestaan, kan een deel van de reizigers niet in de spits naar werk of school.

"Het is een lastig dilemma. Het is een discussie die we met de overheid en met de maatschappij zullen moeten voeren. Staan in de trein, zal lastig zijn en een trein verlengen kan vanwege de lengte van de perrons niet," zegt een woordvoerder van de NS.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van