Bedrijven

Schiphol na de crisis: 'Minder bestemmingen, minder transfers'

28 april 2020 17:17 Aangepast: 28 april 2020 17:37
Voorlopig is dit het beeld op luchthaven Schiphol. Beeld © ANP

Nu Schiphol nagenoeg tot stilstand is gekomen, wordt volop gespeculeerd over de toekomst van de luchthaven na de coronacrisis. Zo zou het aantal bestemmingen drastisch omlaag moeten.

Niet nog verder uitdijen, maar het aantal bestemmingen waarop wordt gevlogen met zo'n 100 verminderen, vindt bewonersorganisatie Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WLT).

Gecombineerd met een dalend aantal overstappers zou dit weliswaar tot een Schiphol leiden dat minder dominant is, maar meer aan de Nederlandse economie bijdraagt, meent de WLT.

Weg met goedkope stedenvluchten

Door vooral op bestemmingen te vliegen die economisch relevant zijn voor Nederland, kan het aantal vliegbewegingen omlaag naar zo'n 350.000 vluchten op jaarbasis, stelt de werkgroep. Inclusief de noodzakelijke vrachtvluchten en een matig aantal vakantievluchten, zou Schiphol uitkomen op 398.000 vluchten. 

Die vakantievluchten zouden naar de 'gebruikelijke vakantiebestemmingen' rondom de Middellandse Zee moeten gaan. Door andere bestemmingen op te heffen - de goedkope stedenvluchten - kunnen duizenden vluchten worden geschrapt. 

Trein als vervangend vervoer

De WLT ziet een rol weggelegd voor internationaal treinverkeer om wegvallende vluchten op te vangen. Ook bij economisch relevante bestemmingen. Binnen Europa gaat het dan om 291.000 vluchten per jaar, waarvan volgens de WLT 40.000 kunnen worden vervangen door een treinreis

Momenteel is KLM verantwoordelijk voor 250.000 vliegbewegingen. In de nieuwe situatie zou dat aantal krimpen naar zo'n 235.000, als het aan WLT ligt althans. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Reddingsboei KLM komt met prijs: politiek krijgt het voor het zeggen

Massatoerisme voorkomen

Om dit voor elkaar te krijgen, zou de Nederlandse regering (voor zover mogelijk) wat meer de regie moeten nemen. Bijvoorbeeld door de bestemmingen van Air France-KLM een voorwaarde te laten zijn voor de staatssteun die de luchtvaartmaatschappij ontvangt.

Ook moet de belasting op vliegtickets omhoog, vindt de WLT. In ieder geval zo veel dat extreem goedkoop massatoerisme wordt voorkomen. De 7 euro die de regering nu wil invoeren, 'voldoet daar volstrekt niet aan'. 

De maatschappelijke kosten (voor bijvoorbeeld onderhoud en bereikbaarheid, maar ook belasting van het milieu en geluidshinder) voor zo'n Schiphol 2.0 zijn een stuk lager dan die voor een terugkeer naar het oude mainportmodel, berekende WLT: 53 procent maar liefst. Een nadeel voor vliegmaatschappijen is dat de omzet in die nieuwe situatie minder hard zal kunnen groeien.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer mensen op vakantie met de trein, maar gaan we ook minder vliegen?

Banen en economische groei

WLT is niet de enige die het aantal bestemmingen graag verminderd zou zien. Om in aanmerking te komen voor staatssteun, zou KLM zich weer moeten richten op het kwalitatieve netwerk, stelt D66'er Jan Paternotte in Het Financieele Dagblad.

Vakantievluchten kosten de Nederlandse economie geld, schrijft hij. Een netwerk van zakelijke bestemmingen levert de BV Nederland juist geld op.

KLM zou zich daarom achter de oren moeten krabben of de vakantievluchten naar zonbestemmingen als Ibiza en Malaga nog wel uitgevoerd moeten worden. "Als KLM steun van de staat nodig heeft voor haar voortbestaan, moet daar ook iets tegenover staan", schrijft Paternotte. "Een netwerk dat ons banen en economische groei oplevert, en niet extra geld kost."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Invloedrijke ChristenUnie-commissie: Nederlandse luchtvaart moet krimpen

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van