Bedrijven

Reisbranche smacht naar verlichting maatregelen: 'Drukker met annuleren dan met boeken'

20 april 2020 18:45 Aangepast: 21 april 2020 14:45
Beeld © ANP

De reisbranche ligt op zijn gat en een miljardenschade dreigt. Alleen verlichting van de maatregelen tegen het coronavirus kan de economische pijn verzachten. De hoop van reisorganisaties is gericht op de zomer en het najaar.

Door de coronacrisis loopt de reisbranche miljarden aan inkomsten mis. Vakanties zijn vroegtijdig afgebroken, reizen geannuleerd en er worden weinig reizen verkocht. De schade kan beperkt blijven als de beperkende maatregelen internationaal wat worden verlicht.

Op de meivakantie rekent niemand meer in de branche, zegt Mirjam Dresmé van brancheorganisatie ANVR. "Maar daarna moet er straks wel herstel komen."

Moeilijk om te overleven

De ogen zullen morgen verwachtingsvol gericht zijn op het kabinetsbesluit en wat andere landen de komende weken doen, want touroperators en reisorganisaties snakken naar herstel. "Als er helemaal geen herstel komt en de zomer schiet door de vingers, wordt het heel moeilijk."

In dat geval gaat er 85 procent van omzet verloren, schat ANVR. Het totale omzetverlies van de sector loopt dan op tot 8,5 miljard euro. "Dan zal het voor best wat partijen moeilijk worden om te overleven."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Tegoedbon reddingsboei voor reisorganisaties in financieel zwaar weer

Zomer en herfst

"Verlichting hangt samen met het wel of niet mogen reizen. En dat is afhankelijk van de autoriteiten van alle landen. Daardoor zie je dat mensen ook terughoudend zijn met het maken van boekingen", zegt Petra Kok van TUI.

De zomer is, niet heel verrassend, een belangrijk seizoen voor de reisbranche. "Nu zijn er nog veel boekingen voor de zomer, die gedaan zijn voor de crisis. In de zomerperiodes worden marges gemaakt waar je het jaar mee rondkomt", zegt Kok.

Het bedrijf werkt met verschillende scenario's. "Als de regering zegt: blijf thuis, dan valt daar geen mouw aan te passen. Als ze zeggen dat het volgens de anderhalvemeter-economie moet, zijn er mogelijkheden. We zijn bezig met verschillende scenario's."

Najaar

Los van de zomer, lijken consumenten er al rekening mee te houden dat ze eind dit jaar wel weer op vakantie mogen. "We zien daar wat optimisme", zegt Kok. "Het is beperkt, maar er zijn wel boekingen voor de herfstvakantie en de winter."

Bij Corendon hopen ze in ieder geval een deel van de zomer nog mensen op reis te kunnen sturen. En ook daar wordt er weer geboekt, met name voor september en oktober. "Omdat de klanten de hoop hebben dat het dan goed is. Wellicht kunnen we eerder wel reizen. Maar dan is het nog afwachten of ze in de zomer ook weg willen. Los van alle maatregelen is het de reislust die bepaalt of mensen willen reizen.", zegt Simone van den Berk van Corendon.

Maar ook zij zegt dat de zomeromzet zo belangrijk is voor de sector. "Daarom is het belangrijk om te weten: kan die vakantie doorgaan of niet? Daar gaan we vooralsnog wel vanuit."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Reisbureau: 'In 2 weken kwam alles stil te liggen'

Drukker met annuleren dan boeken

"Wij zijn drukker met annuleren dan boeken. Alle reizen tot en met juni zijn geannuleerd", zegt Patrick van Zijl, marketingmanager van Shoestring, Koning Aap en YourWay2GO, drie aanbieders van avontuurlijke reizen voor uiteenlopende doelgroepen.

Hij verwacht niet veel meer van juli en augustus. "Hopelijk komt het na september nog op gang. Maar dan is het grootste gedeelte van dit jaar al wel gelopen."

Van Zijl ziet nauwelijks boekingen binnenkomen. "Mensen zitten gewoon in de wachtstand. Het is best een trieste bedoeling. Het is eigenlijk wel een verloren jaar. Maar als er in het laatste kwartaal nog wat kan gebeuren, gaan we daar natuurlijk vol voor."

Calamiteiten niet nieuw

Calamiteiten zoals natuurrampen zijn niet nieuw voor de sector, maar de gevolgen van de coronacrisis zijn ongekend, zegt Dresmé van de ANVR. "Door flexibel te zijn konden we die vaak goed het hoofd bieden.

Waar winkels en restaurants nu met creatieve oplossingen komen, is het voor de reisorganisaties lastiger om andere manieren te vinden om toch wat geld te verdienen.

"Nu is het doodstil. De hele wereld ligt plat. Wat je ook bedenkt: je kunt geen alternatief verzinnen", zegt Dresmé.

'Een reis wil je beleven'

Voor reispartijen is dat heel lastig, zegt Van Zijl van Koning Aap. "Je kunt digitaal een reis maken. Bij de verkoop van onze reizen spelen video's en foto's een rol. Je kunt ook dingen doen met virtual reality."

Maar daar is zijn organisatie niet mee bezig. Het komt namelijk niet in de buurt van 'the real deal'. "Een reis wil je beleven. De lokale bevolking ontmoeten en de natuur meemaken. Je laten inspireren door foto en video is leuk, maar uiteindelijk wil je het beleven in het echt", zegt Van Zijl.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van