Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Coronaklap voor Rotterdamse haven: tot 20 procent minder overslag dit jaar

16 april 2020 10:12 Aangepast: 16 april 2020 16:00
De containeroverslag in Rotterdam bleef in het eerste kwartaal vooralsnog op peil. Beeld © ANP

De Rotterdamse haven wordt hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Het verwacht voor dit jaar een daling van tussen 10 en 20 procent van de overslag.

Het havenbedrijf spreekt van 'een zeer uitzonderlijke periode met ernstige verstoringen in productieprocessen en logistieke ketens op mondiale schaal'.

Gevolgen maatregelen

Het havenbedrijf gaat vooral in het tweede kwartaal last krijgen van de gevolgen van maatregelen die overheden wereldwijd namen om het coronavirus te bestrijden.

"Fabrieken zijn dicht, de winkels zijn dicht, mensen reizen niet meer. Er is een enorme vraag weggevallen. We verwachten dat de krimp voor het tweede kwartaal 20 tot 30 procent kan zijn", zegt ceo Allard Castelein tegen RTL Z.

Hoe sterk de effecten voor het hele jaar zijn, hangt af van de duur van de maatregelen om het virus onder controle te krijgen en de snelheid waarmee de productie en de wereldhandel herstellen, zegt Castelein.

Als de regels worden versoepeld, blijft het bij een krimp van tussen de 10 en 20 procent. "Maar als de situatie zich nog veel langer manifesteert, en niemand hoopt dat, dan wordt natuurlijk nog veel zwaarder."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Wereldhandelsorganisatie waarschuwt: coronacrisis wordt zwaarder dan kredietcrisis

Minder olie

In het eerste kwartaal daalde de overslag in Rotterdam al met 9,3 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019. Dat heeft slechts met voor een deel met het coronavirus te maken.

"Daaraan voorafgaand was er al veel minder activiteit in de oliesector als gevolg van het ineenstorten van de olieprijs", zegt Castelein. In het eerste kwartaal zakte de handel in olieproducten in, met bijna een derde. Dat kwam onder meer doordat er minder stookolie van Rusland naar Singapore werd vervoerd. Rotterdam is hier al jaren de overslagplek voor. In plaats daarvan vervoerden de Russen veel stookolie direct naar de Verenigde Staten voor raffinage.

Daarnaast zakte de aanvoer van kolen met bijna 40 procent in. Dat kwam deels door de gedaalde vraag vanuit de auto-industrie, maar vooral doordat Nederland en Duitsland steeds minder afhankelijk worden van kolen voor hun energievoorziening.

Gevolgen corona volgend kwartaal pas merkbaar

De effecten van de coronacrisis waren pas eind maart merkbaar, zo was er iets minder aanvoer vanuit China door de gedeeltelijke lockdown daar in februari. Het echte effect daarvan, laat iets langer op zich wachten omdat zeeschapen vier tot vijf weken doen over de reis van China naar Rotterdam.

Het bedrijf benadrukt dat het eerste kwartaal van 2019 een periode was van recordvolumes in containeroverslag, vloeibaar aardgas en biobrandstoffen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kabinet: kolencentrale Amsterdam al volgend jaar dicht vanwege klimaatdoelen

Gezond bedrijf

De dalende overslag betekent ook minder omzet door het havenbedrijf. Maar dat zal voorlopig geen negatieve gevolgen hebben, zegt Castelein. "Wij willen, en dat lukt tot op heden,als onze grote projecten blijven uitvoeren volgens plan. Dus we blijven bouwen en investeren."

Het bedrijf kan deze crisis nog wel even het hoofd bieden. "We zijn een gezond bedrijf, hebben een gezonde cashflow, een gezonde balans. En een gezonde verhouding met banken en een gezonde schuldenpositie."

Maar doen alsof er niets aan de hand is, dat is er niet bij. "Als het heel lang zou duren, moeten we ook kijken naar onze investeringsportfolio en beschikbare kasstromen om de investeringen te doen die we willen doen."

Werknemers hoeven niet te vrezen voor hun baan, zegt Castelein. "Het ligt niet in de lijn der verwachting dat het op afzienbare implicaties zou hebben voor ons personeel."

Capaciteitskrimp containers

De containeroverslag bleef in het eerste kwartaal nagenoeg op peil, maar wordt dus tussen april en juli minder.

"In het containersegment vindt op dit moment een reductie plaats van ongeveer 25 procent van de capaciteit tussen Azië en Europa door minder vraag naar transport. Deze capaciteitskrimp zal in het komend kwartaal ook in de Rotterdamse haven duidelijk merkbaar zijn", schrijft het bedrijf. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van