Bedrijven

Elbers: 'Niet bezig met ontvlechting KLM en Air France'

01 april 2020 19:33 Aangepast: 01 april 2020 19:36
KLM-topman Pieter Elbers. Beeld © SIPA Press

KLM-topman Pieter Elbers zegt dat zijn bedrijf zich nog niet aan het voorbereiden is op een scenario waarin KLM losgeweekt zou moeten worden van Air France. In de Franse pers wemelt het van de speculaties over een mogelijke nationalisering van de luchtvaartgroep.

Elbers zegt de berichten te lezen, maar wil verder weinig kwijt over een mogelijke toekomst in staatshanden. Wel bezweert de KLM-topman dat er op dit moment niet wordt gekeken of en hoe KLM eventueel losgeweekt zou kunnen worden van Air France, bijvoorbeeld in het geval de Franse staat het bedrijf nationaliseert en de Nederlandse staat KLM zou overnemen.

"We werken niet aan ontvlechtingsscenario's", zegt Elbers in een videogesprek met journalisten. "We werken aan financiering."

Kapitaalinjectie

De denkkracht binnen het bedrijf wordt nu vooral gebruikt om ervoor te zorgen dat er genoeg geld binnenkomt en binnen blijft. Elbers: "Kosten die we kunnen uitstellen, worden uitgesteld. Cash is de komende periode ontzettend belangrijk, ieder bedrijf worstelt daarmee."

Ook worden voortdurend gesprekken gevoerd met het ministerie van Financiën over mogelijke extra steun voor de vliegmaatschappij. Details wilde Elbers daar niet over delen, maar een kapitaalinjectie zou een van de mogelijkheden zijn. Eerder hintte minister van Financiën Wopke Hoekstra daar al op.

10 procent in de lucht

KLM wordt hard geraakt door de coronacrisis. De luchtvaart was een van de eerste sectoren die deels stil kwam te liggen en inmiddels wordt nog maar zo'n 10 procent van de vluchten uitgevoerd bij KLM, aldus Elbers.

De vluchten die nog wel worden uitgevoerd zijn voor een groot deel repatriëringsvluchten om Nederlanders en anders Europeanen terug te halen of juist om mensen uit andere landen thuis te krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Meer van RTL Z

Coronaregeling: 90% loon doorbetaald, ook pensioen en vakantie

NOW

Omdat het overgrote deel van de inkomsten is weggevallen heeft het bedrijf een beroep gedaan op de NOW, de noodregeling waarbij de overheid tot maximaal 90 procent van de loonkosten overneemt. En dat is niet voor niks.

"Het is goed van de overheid dat ze iets nieuws neerzetten. Het is ook echt keihard nodig", zegt de topman. Elbers wilde niet ingaan op de vraag wat er zou gebeuren met KLM als de tijdelijke NOW-regeling over een half jaar wordt stopgezet, zonder dat er veel verbetering is opgetreden in de sector.

Blijft Schiphol groeien?

De crisis die de luchtvaartsector teistert kan namelijk nog lang na-ijlen. Hoewel Elbers zich aan haast geen enkele toekomstvoorspelling wil of durft te wagen, acht hij het niet uitgesloten dat de voorziene groei van luchthaven Schiphol de komende jaren wat langzamer zal gaan.

Het aantal vluchten van en naar Schiphol mag, als de luchtvaart schoner en stiller wordt, tot 2023 stapsgewijs worden opgevoerd naar maximaal 540.000. En dat is ook de ambitie van KLM. Maar 'de jaartallen kunnen iets naar achter schuiven', zei Elbers, die de doelstelling zelf trouwens nog niet los wilde laten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van