Bedrijven

Corona-oplossing: passagiersvliegtuigen volgepakt met luchtvracht

30 maart 2020 11:51 Aangepast: 30 maart 2020 11:51
Een Airbus A330 passagiersvliegtuig van Lufthansa met vracht op de stoelen. Beeld © Lufthansa

Door het wegvallen van honderden passagiersvluchten vanwege de coronacrisis, dreigde een capaciteitstekort voor het cargoverkeer. Airlines lossen dat op door passagiersvliegtuigen vol te laden met luchtvracht - soms tot de stoelen aan toe.

Dat zegt Maarten van As, directeur van belangenorganisatie Air Cargo Netherlands (ACN), in gesprek met RTL Z.

Meer vracht uit China

Normaal gaat er jaarlijks zo'n 1,7 miljoen ton aan vracht via Schiphol. Pak 'm beet de helft daarvan zit in vrachtvliegtuigen; de andere helft gaat mee in het ruim van passagiersvliegtuigen. "Daar zit je zeg maar bovenop." 

Met het wegvallen van commerciële vluchten, is deze capaciteit aan 'bellyvracht' flink afgenomen, maar het vrachtaanbod is er nog steeds, aldus Van As.

Die vracht bestaat niet alleen maar uit medicijnen. "Een vliegtuig vertrekt pas als het vol zit. Als ze echt alleen maar medicijnen zouden vliegen, dan lieten ze dat door het leger doen want dan is er echt niks meer aan te verdienen." 

"Veel bedrijven willen gewoon nog dingen heen en weer zenden. De Chinese markt trekt bovendien weer aan, dus er komt ook meer vracht deze kant op. Europese bedrijven willen die nieuwe aanvoer ook." 

Een passagiersvliegtuig van Austrian Airlines. Een passagiersvliegtuig van Austrian Airlines.

Bizar beeld

"Normaal gesproken vertrekken er zo'n 35 vrachtvluchten per dag vanaf Schiphol, nu zijn dat er 69. De capaciteit van die vrachtvliegtuigen is alleen niet voldoende en daardoor zijn de tarieven voor de vrachtvluchten veel hoger", aldus Van As.

Veel partijen kiezen er daarom nu voor om passagiersvliegtuigen in te zetten om vracht te vervoeren. In eerste instantie alleen met vracht in het ruim, zegt hij.

"Maar op dit moment zie je ook, en dat mag technisch en wettelijk gewoon, dat er maatschappijen zijn die zelfs vracht op hun stoelen zetten. Dat is een nogal bizar beeld natuurlijk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Easyjet stopt voorlopig helemaal met vliegen

Pieken

Van As is redelijk positief gestemd over de vooruitzichten van de komende tijd. "De import is nu wel heviger dan de export. We verwachten dat dat verschil de komende dagen en weken oploopt."

Daarna volgt waarschijnlijk een dipje, denkt hij. "Dan staat Europa helemaal stil door de maatregelen van de afgelopen tijd. Als het virus is uitgewoed, verwachten we juist enorme pieken. Het is belangrijk daar goed klaar voor te staan." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van