Maaltijdbezorgsite Thuisbezorgd voert nog een aantal veranderingen door als gevolg van het coronavirus. Vanaf nu kunnen ook afhaalrestaurants terecht op het platform. Ook kunnen sommige restaurants uitstel van betaling krijgen van het platform.
Dat heeft Thuisbezorgd vandaag bekendgemaakt. Sinds eet- en drinkgelegenheden vorige week hun deuren moesten sluiten, is het aantal restaurants dat zich heeft aangemeld bij Thuisbezorgd explosief gestegen. Want gasten ontvangen in je zaak mag niet meer, maar thuisbezorgen en afhalen nog wel.
Volgens Thuisbezorgd hebben de afgelopen dagen 2000 nieuwe restaurants zich aangemeld op het platform. Een woordvoerder laat weten dat er aan het einde van vorig jaar 8500 restaurants waren die eten via de site verkochten. 2000 restaurants erbij betekent dus een stijging van het aantal partners van meer dan 20 procent.
Meer mensen, heftige gesprekken
Om dat allemaal te verwerken zijn extra mensen nodig, en die worden nu snel aangenomen. Enkele tientallen zullen het er zeker zijn, vertelt Joris Wilton van Thuisbezorgd. Een deel daarvan komt vast in dienst en een deel doet het als bijbaan, meestal naast de studie.
Volgens Wilton zijn de gesprekken die de callcentermedewerkers nu moeten voeren een stuk intenser dan vroeger. Sommige restauranthouders zijn ten einde raad nu een groot deel van de inkomsten is weggevallen en moeten ook hun verhaal kwijt.
Thuisbezorgd voor afhalen
Om ervoor te zorgen dat ook restaurants die geen bezorgservice hebben op het platform terecht kunnen, voert Thuisbezorgd nog twee veranderingen door. Ten eerste wordt de eigen bezorgdienst, waarbij de bezorgers in dienst zijn van Thuisbezorgd zelf, sneller beschikbaar gemaakt in meer steden. Op die manier kunnen restaurants ook zonder bezorgservice van zichzelf eten af laten leveren.
Opmerkelijker is dat Thuisbezorgd, in weerwil van de eigen naam, ook een platform wordt waar mensen afhaalbestellingen kunnen doen. Je betaalt en bestelt dan online, en kunt daarna je eten ophalen.
Uitstel van betaling
Voor een kleine groep restaurants is Thuisbezorgd bereid om uitstel van betaling te verlenen voor de commissie die zij het bedrijf verschuldigd zijn. Het gaat dan juist om bedrijven die voor maar een klein deel van hun omzet afhankelijk zijn van Thuisbezorgd.
Deze bedrijven worden het hardst geraakt omdat zij het leeuwendeel van hun inkomsten zien wegvallen doordat klanten niet meer in de zaak mogen eten. Zij moeten wel aannemelijk maken dat ze door de crisis buitensporig hard geraakt zijn, als ze uitstel van betaling willen.
Verantwoordelijkheid
Hoeveel de coulance Thuisbezorgd aan inkomsten scheelt op de korte termijn, wil Wilton niet zeggen, maar hij zegt wel dat het voor Thuisbezorgd een 'aanzienlijk bedrag' is. "Als je op een gegeven moment een omvang hebt zoals wij, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen in de maatschappij", zegt de woordvoerder.
"De meest schrijnende gevallen wil je tegemoet komen. Dat is een rol die we serieus nemen en het wordt ook van ons verwacht."