Bedrijven

Oproep om respect voor 'onbeschoft behandelde' chauffeurs

20 maart 2020 15:28
Bij supermarktketen Albert Heijn worden chauffeurs juist goed behandeld, meldt TLN. Beeld © ANP

Ze zijn onmisbaar voor het bijvullen van de leeggehamsterde schappen in de supermarkten, de aanvoer van medicijnen en apparatuur. Toch worden chauffeurs onbeschoft behandeld, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). 

Het regent klachten bij de brancheorganisatie over de ontvangst die chauffeurs krijgen bij bedrijven of instellingen waar ze hun vracht komen ophalen of afleveren, vertelt Ernst Moeksis, woordvoerder van TLN. "Sinds de uitbraak van het coronavirus krijgen we doorlopend telefoontjes."

Die klachten variëren van een verbod om er naar de wc te gaan tot niet mogen eten of te drinken in het pand. Ook wordt hen gevraagd om medische informatie en moeten ze meewerken aan het opmeten van hun temperatuur. Dat laatste is verboden onder de privacywetgeving AVG.

Verplicht in de cabine blijven

"Ze krijgen de meest gekke vragen of moeten formulieren ondertekenen dat ze niet in contact zijn geweest met iemand met corona", vertelt Moeksis. "Het geeft ook alleen maar schijnzekerheid, want het is een momentopname."

Bij andere bedrijven worden chauffeurs gedwongen om in hun cabine te blijven, met als gevolg dat ze niet kunnen controleren wat ze nu eigenlijk vervoeren. TLN is ontstemd, en roept op tot 'wederzijds respect' in de transportketen. "Chauffeurs zijn onmisbaar voor de bevoorrading van ons land en verdienen veel respect voor hun waardevolle werk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hamsterwoede bij consument zorgt voor recordomzet supermarkten

Veiligheid in geding

De behandeling bij klanten is niet het enige probleem waar chauffeurs mee te kampen hebben, waarschuwt vakbond FNV. Om supermarkten te kunnen bevoorraden zijn regels voor de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs tijdelijk versoepeld en dat is volgens FNV 'onverstandig' en 'onbegrijpelijk'.

De vakbond wil zo snel mogelijk om de tafel met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) en werkgevers om dat te bespreken. De stem van de werknemers zou niet meegenomen zijn in de beslissing over de maatregelen.

Enorme drukte

"De verkeersveiligheid en veiligheid van chauffeurs is al in het geding vanwege de enorme drukte in enkele sectoren zoals de distributie. Het nog verder oprekken van de rijtijden zal te allen tijde ten koste gaan van de veiligheid en gezondheid van de chauffeurs", betoogt FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen.

Een betere oplossing is volgens FNV om chauffeurs uit rustigere sectoren zoals bloemenhandel weer aan het werk te helpen. Zij zitten nu gewoon thuis.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van