Bedrijven

Online boodschappen doen onmogelijk of erg traag door hamsteraars

14 maart 2020 16:46 Aangepast: 14 maart 2020 21:50
Beeld © ANP

Slimmeriken die hamsterende buurtgenoten willen ontwijken of zich vanwege besmettingsgevaar niet wagen in een supermarkt, moeten geduld hebben. Het bezorgen van online bestelde boodschappen duurt veel langer dan normaal. 

Bij Albert Heijn bijvoorbeeld zijn de bezorgmomenten die je kunt kiezen op een dag voor de komende week in veel plekken al volgeboekt, blijkt uit een kleine steekproef van RTL Z.

Dringende boodschap? Ga naar de winkel

"Ja, het is heel erg lastig om een bezorgmoment te vinden", erkent woordvoerder Pauline van den Brandhof. Maar, er zijn wel momenten te vinden, ook de komende week zegt ze. Dat hangt er ook van af waar je woont.

"Het is echt heel erg druk, de website en app zijn ook langzamer dan normaal", vertelt ze. Het bedrijf doet er alles aan om klanten zo snel mogelijk te helpen, benadrukt ze. Wie echt dringend boodschappen nodig heeft, raadt ze aan om toch naar de winkel te gaan, die regelmatig wordt bevoorraad. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hamsterwoede duurt voort: limiet voor producten, distributie op volle toeren

Of het gaat om klanten die hamsteren, of mensen die supermarkten mijden om besmetting daar te voorkomen, is niet bekend bij Albert Heijn. Wel ziet het bedrijf dat dezelfde producten die in de winkels snel uitverkocht zijn, ook online erg in trek zijn. "Pasta, luiers, hygiëneproducten zoals handgel", somt Van den Brandhof op.

Bestellen niet mogelijk

Door de enorme drukte heeft concurrent Jumbo ook geen ruimte meer om boodschappen te bezorgen tot en met komende maandag. Bestellen is op dit moment niet mogelijk, en je al ingevulde online boodschappenlijstje verder aanvullen kan ook niet, laat Rennie Vernooij namens het bedrijf weten. 

Voor bestellingen die al gedaan zijn, kan het ook gebeuren dat niet alles geleverd wordt, vanwege de 'uitzonderlijke hoeveelheid bestellingen van de afgelopen dagen', aldus Vernooij. De bezorging kan bovendien langer duren dan normaal, voegt ze nog toe.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Thuiswerken vanwege de coronacrisis? Dit zijn je rechten en plichten als werknemer

Online supermarkten ook druk

De grote ketens zijn niet de enige die moeite hebben om alle boodschappers te bedienen. Wie bij online supermarkt Picnic zijn boodschappen wil bestellen, komt ook bedrogen uit. Het bedrijf waarschuwt op de site dat het op dit moment niet mogelijk is om te bestellen of producten toe te voegen aan de al gedane bestelling. 

Voor hoe lang het niet mogelijk is om te bestellen, is onduidelijk. Het bedrijf reageerde niet direct op een verzoek om commentaar. In Amsterdam is het pas volgende week zaterdag weer mogelijk om boodschappen te laten bezorgen.

Limiet op zeep

Of je dan alle boodschappen krijgt die je zou willen, is de vraag. Op sommige producten zit een limiet, om hamsteren van bijvoorbeeld zeep en zakdoekjes te voorkomen. Het kan ook gebeuren dat sommige producten eerder uitverkocht zijn dan normaal. 

Ook bij online supermarkt Crisp drukte: het bedrijf vraagt klanten per mail zo veel mogelijk in een keer te bestellen en adviseert om dat ook eerder dan normaal te doen. Ondanks die voorzorgsmaatregelen levert ook dit bedrijf pas vanaf maandag weer bestellingen die vandaag gedaan worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van angst voor sluiting tot serieuze test: ondernemers over corona

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore