Bedrijven

Hogere omzet en winst voor RTL Group

13 maart 2020 13:05 Aangepast: 13 maart 2020 13:28
Famke Louise treedt op tijdens de eerste editie van Chantals Pyjama Party in de Ziggo Dome. Beeld © ANP

RTL Group, waar RTL Nederland onder valt, heeft in 2019 zowel een hogere omzet als een hogere nettowinst behaald. De omzet uit streamingdiensten steeg sterk.

In heel 2019 steeg de omzet van RTL Group met  2,2 procent tot bijna 6,7 miljard euro. Onderaan de streep steeg de winst met 10,1 procent tot 864 miljoen euro.

Een beter beeld van de onderliggende ontwikkeling is het aangepaste ebita-resultaat (vóór aftrek van rente, belastingen en amortisatie goodwill, dat daalde met 1,3 procent tot een kleine 1,2 miljard euro.

RTL Nederland

De omzet bij RTL Nederland daalde met 1,6 procent, met name door lagere inkomsten uit televisiereclame. Dat werd deels gecompenseerd door hogere inkomsten uit streamingdiensten. 

Het ebitaresultaat daalde van 71 miljoen euro tot 54 miljoen euro, door de lagere omzet en hogere uitgaven aan Videoland.

Videoland

De omzet van RTL Group groeide vooral door Fremantle, dat onder meer programma's maakt, en de digitale activiteiten. De omzet van de digitale activiteiten steeg veel sneller dan de rest van de onderneming: + 9 procent tot bijna 1,1 miljard euro.

Streamingsdiensten, zoals Videoland, groeiden zelfs met bijna de helft tot 135 miljoen euro.

Bij Videoland nam het aantal abonnees toe met 29 procent, terwijl zij 45 procent meer keken.

Groei komt mede uit streamingdiensten

In de komende vijf jaar wil RTL het aantal betalende abonnees voor streamingdiensten in Nederland en Duitsland laten toenemen tot tussen de 5 en 7 miljoen. Afgelopen jaar waren dat er nog ruim 1,4 miljoen. De omzet moet dan minstens 500 miljoen euro zijn en er moet minstens break-even (geen verlies en geen winst) worden gedraaid.

Afgelopen jaar kreeg RTL er niet alleen meer abonnees bij voor streamingdiensten, de abonnees keken ook langer naar films en series. Bij Videoland ging de kijktijd met bijna de helft omhoog.

2020: lager resultaat

In 2020 wil RTL Group de omzet met 2 tot 3 procent laten toenemen. De groei bij streamingdiensten zal wel aanloopverliezen opleveren. Daardoor zal de aangepaste ebita-winst met tot 7 procent afnemen.

Zonder rekening te houden met deze aanloopverliezen, zal de aangepaste ebita-winst ongeveer gelijk blijven, denkt het bestuur.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van