Bedrijven

CM.com: Van 'waanzinnig slecht idee' tot beursgenoteerd miljoenenbedrijf

21 februari 2020 15:18 Aangepast: 22 februari 2020 11:16
Oprichters Jeroen van Glabbeek (l) en Gilbert Gooijers (r). Beeld © CM.com

Twintig jaar geleden vond een jury het bedrijfsplan van Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers een 'waanzinnig slecht idee'. Vandaag debuteert het Bredase techbedrijf CM.com op de beurs. De ambities zijn nog niet allemaal waargemaakt. "We willen de beste van de wereld worden."

Jeroen van Glabbeek is opgelucht. Blij dat het gelukt is, dat CM.com nu op de beurs terecht is gekomen. Het bedrijf richt zich op 'Conversational Commerce', efficiente en klantvriendelijke manieren voor bedrijven om via verschillende kanalen met klanten te communiceren. Denk bijvoorbeeld aan de stem-sms'jes bij het Eurovisie Songfestival, de sms-diensten van Parkmobile, mobiel bestellen op Lowlands en de tickets van de Grand Prix. 

Het begon 20 jaar geleden toen Van Glabbeek en Gooijers elkaar leerden kennen op het Mencia de Mendozalyceum in Breda. De twee bedachten het idee voor Club Message, waar de afkorting CM voor staat, als inzending voor een ondernemersplanwedstrijd van VNO-NCW en McKinsey.

Van Glabbeek: "Wij wilden verkopen per sms, maar dat vond de jury een waanzinnig slecht plan. We werden laatste, nummer 67. Waarom ze het zo slecht vonden, begrepen we niet echt. En we durfden het ook niet te vragen."

"Wij begrepen niet waarom ze het zo slecht vonden. En we durfden het ook niet te vragen."

Scherm verhuren en telefoonnummers vissen

Ze wonnen dus niet, maar de twee besloten het toch maar gewoon te proberen. Hun eerste klant was High Street, een discotheek net over de Belgische grens. De jongens van CM gingen voor hen sms'jes met uitgaansinformatie versturen. "Dat was betere marketing dan de flyers die ze eerst gebruikten. Die kregen mensen in de handen gedrukt als ze dronken naar buiten strompelden. Wij sms'ten op donderdagmiddag, als men weer zin had in het weekend."

Het leverde een kwartje - guldencent - per bericht op. Hoe meer nummers, hoe meer geld. "Toen hebben we een technologie ontwikkeld waarmee we sms'jes op een scherm konden vertonen. Clubs en discotheken konden bij ons een scherm huren, bezoekers konden dan berichtjes sturen naar dat scherm. En wij verzamelden nieuwe telefoonnummers."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Beursgang CM.com gaat door, oprichters innen toch nog 7 miljoen

Mee als stagiair in plaats van ceo

Van Glabbeek: "Op een gegeven moment hadden we een heel groot bereik en honderden discotheken als klant. We wisten eigenlijk niet zo goed wat voor bedrijf we nou waren. Zitten we in discotheken, in marketing, in technologie?"

CM raakte in een stroomversnelling. Van Glabbeek en Gooijers begonnen met sms-diensten voor transportbedrijven en voor uitzendbureaus. "Het eerste wat we deden was oudere mensen aannemen die konden overtuigen. In de discothekenwereld hadden we het voordeel dat we jong waren. In alle andere branches waren we gewoon twee broekies die iets wilden verkopen. Dan deed ik alsof ik stagiair was, dat werkte prima."

"Overdag studeren, 's nachts programmeren en in het weekend de discotheken af."

Uiteindelijk kwamen de twee in de televisiewereld terecht. Ze regelden het sms-verkeer voor shows zoals het Songfestival en Dancing with the Stars. "We moesten al die technologie zelf maken, want er was geen geld om het kant-en-klaar te kopen."

96 miljoen euro omzet

Het was een 'geweldige tijd', zegt Van Glabbeek. "Overdag naar de universiteit, 's nachts programmeren en in het weekend naar de discotheken", blikt hij terug. Dat 's nachts programmeren doet hij niet meer. "Er werken nu 121 programmeurs bij ons die er meer verstand van hebben dan wij. Ik bemoei me er nog graag mee, maar programmeer zelf amper nog."

Inmiddels werken er meer dan 300 mensen bij CM.com. De omzet is de 96 miljoen euro gepasseerd, er zijn 16 kantoren in meerdere landen. Van alles zelf ontwikkelen, verkopen en monitoren, moesten de oprichters leren uitbesteden, delegeren en vertrouwen.

Van Glabbeek: "Dat delegeren gaat vanzelf, want je moet wel. Je kan in het begin twee of drie keer zo hard werken, maar op een gegeven moment kan je niet alles zelf meer."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CM.com mogelijk via Dutch Star Companies One toch naar de beurs

Zijn baan wordt er alleen maar leuker van, vindt de ceo. "Als je groeit, moet je loslaten en zorgen dat andere mensen hun werk goed kunnen doen. Da's vrij makkelijk, je moet alleen zorgen dat je anderen niet in de weg loopt", zegt hij. Lachend: "De beursgang was goed voor het bedrijf, want ik had te weinig tijd om me met andere zaken te bemoeien."

CM moet bekender worden

De komende jaren verandert de rol van CM.com, denkt de mede-oprichter. "We veranderen van techbedrijf met een goed product naar sales- en marketingbedrijf. De hele wereld wil appen en beter communiceren met bedrijven. Wij willen de beste worden in dat vakgebied."

Ook wil hij bekend worden onder het grote publiek. "Bij sms'jes die je van je tandarts krijgt staat nooit bij dat ze via ons lopen. Maar bij de tickets die je via ons platform koopt wel, en bij de betaaloplossingen. Daar zijn we wel trots op", zegt Van Glabbeek.

Hij is ook trots op het binnenhalen van de kaartverkoop van de Dutch Grand Prix in Zandvoort. Wat is het volgende doel op zijn wensenlijstje? "We willen heel graag nog de kaartverkoop doen voor Tomorrowland. Zij denken goed na over de klantbeleving, maar wij denken dat we de kaartjes beter kunnen doen."

Administratie uitbesteden

Als het aan Van Glabbeek ligt, blijven hij en Gooijers nog lang voor CM.com werken. Minder leuke aspecten van het werk kan of wil hij niet noemen. "We hebben dat al vroeg afgesproken: je doet bij CM.com niets wat je niet leuk vindt of wat je niet kan. Want er is altijd iemand die het wel leuk vindt."

Als voorbeeld noemt Van Glabbeek de administratie, iets wat hij een vreselijk klusje vond om te doen. "Toen we daar in 2005 iemand voor aangenomen hadden, zag ik die persoon lachend achter de computer zitten."

"Andere mensen wilden 's nachts werken. Toen kon ik gewoon gaan slapen."

Een ander voorbeeld: "Ik was vroeger ook 's nachts stand-by, maar sinds 2008 namen we mensen aan die ook in de nacht wilden werken. Dan kon ik gewoon gaan slapen. Dat geeft zoveel vrijheid. Sindsdien is het kantoor altijd open"

Daar is direct een valkuil te vinden voor Van Glabbeek. "Het is verslavend. Soms ga ik op zondag naar de zaak, dan zitten er ook mensen te werken. En laatst had een klant 's avonds een interessant technisch probleem en zaten onze tien beste techneuten samen eraan te werken op de zaak. Dat is prachtig om te zien."

Het pand van CM.com in Breda. Het pand van CM.com in Breda.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore