Bedrijven

Stekker uit Mokkels.nl: 'Steeds lastiger adverteerders te trekken'

19 februari 2020 16:46 Aangepast: 22 februari 2020 09:17
Beeld © Getty

Misschien heb je je vrienden er ooit wel over horen praten: Mokkels.nl. Een forum op het internet waarop bezoekers screenshots en plaatjes van bekende Nederlandse vrouwen met elkaar deelden. Maar sinds 1 januari is Mokkels.nl verdwenen. Wat is er gebeurd?

Bijna twintig jaar lang klikten pubers en oudere jongens gretig op de forumpagina's van Mokkels.nl, op zoek naar plaatjes van Bridget Maasland, Froukje de Both of Belle Perez. Tussen 2004 en 2009 bereikte de populariteit van de site haar hoogtepunt, blijkt uit statistieken van Google Trends.

'Battle of the Babes'

Zo'n beetje elke vrouw die geregeld op televisie kwam had een eigen thread op Mokkels.nl. Berucht werd de site met de zogeheten 'Battle of the Babes', waarin 64 vrouwen in duo's tegenover elkaar werden gezet, waarna de sitebezoeker kon stemmen op de 'babe' van zijn of haar voorkeur. Onder de winnaressen uit het verleden horen Katja Schuurman en EliZe.

Wie vandaag Mokkels.nl intikt in zijn of haar browserbalk wordt omgeleid naar een website met een andere naam en een veel kuiser profiel: Mannenzaken.nl. "Het werd steeds lastiger om adverteerders te trekken", legt Jeroen Roelofs uit. Hij is directeur van BliXem Internet, de exploitant van Mokkels.nl.

Schadelijk

Adverteerders wilden zich niet meer verbinden aan een website met de naam Mokkels.nl, omdat de benaming 'mokkel' voor een vrouw, of meisje, als respectloos en denigrerend bekend staat. Dat was twintig jaar geleden ook al zo, maar de laatste jaren beseffen bedrijven meer dat adverteren op een site met zo'n naam schadelijk voor hen kan zijn.

Kortom, de business case voor Mokkels.nl was niet langer rond te krijgen. Een teken van de tijdsgeest, volgens Roelofs. De site trekt naar eigen zeggen nog altijd bezoekers, maar zonder adverteerders komt er geen geld in het laatje. Van alleen clicks kan een site niet leven.

'Meer dan alleen naar vrouwen kijken'

Droevig nieuws? "Het is jammer dat de merknaam verdwijnt en dat we qua branding eigenlijk opnieuw moeten beginnen. Het positieve is dat we een nieuwe naam hebben die niet meer gevoelig ligt en die meer omschrijft wat we doen. Het gaat nu om alle mannenzaken, dat is meer dan alleen maar naar vrouwen kijken", zegt Roelofs.

Naast plaatjes van vrouwen gaat de site ook aandacht besteden aan sport, gaming en andere zaken die mannen zouden moeten aanspreken. Er bestaan al de nodige sites op dat gebied, maar Roelofs heeft vertrouwen in de nieuwe propositie.

Naaktfilter

Niet alles van Mokkels.nl is de dansende hyvesbanaan achterna, naar het digitale hiernamaals. Liefhebbers die graag naar screenshots van televisieprogramma's en films kijken kunnen nog altijd terecht op het Mokkels-forum. Het hele forum is gemigreerd naar de nieuwe site.

Alleen naaktfoto's zullen daar niet meer te zien zijn. Roelofs: "We hebben een naaktfilter geïnstalleerd. Wie naaktfoto's uploadt zal zien dat z'n foto's geblurred worden. Advertertentiepartijen zitten daar niet op te wachten."

Mokkels.nl startte in 2000, als een soort hobbyproject. Toen het voor de oprichters uit de hand liep, dreigden zij de stekker eruit te trekken. BliXem nam de site in 2007 over en 'redde' Mokkels.nl.

Naakt

De site was niet zonder controverse. In 2005 sleepte actrice Marjolein Keuning de site voor de rechter, vanwege het plaatsen van screenshots uit de film Villa Borghese (1992), waarop Keuning naakt te zien was.

De laatste jaren investeerde het bedrijf uit Nijmegen nauwelijks in de site. Deze was bijvoorbeeld niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Toch trok de site nog altijd honderdduizenden bezoekers. Volgens Roelofs weten zij ook het nieuwe Mannenzaken.nl te vinden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore