Bedrijven

Nederlander Thomas Plantenga leidt unicorn Vinted: 'Klote als het mis gaat'

19 februari 2020 15:11 Aangepast: 20 februari 2020 08:07
Topman Thomas Plantenga. Beeld © Vinted

"Draag je het niet? Verkoop het dan!" Het is bijna onmogelijk om de televisiereclames van Vinted te ontwijken. Met een agressieve campagne probeert de Litouwse startup hier de concurrentie aan te gaan met Marktplaats. En laat die startup nou net een Nederlandse topman hebben. Een uitgebreid gesprek met Thomas Plantenga.

Hoe ben je als Nederlander topman geworden van Vinted?

"Het is een ontzettend toeval geweest dat ik hier terecht ben gekomen. Ik had mijn vorige startup verkocht en wilde met mijn toenmalige compagnon opnieuw een bedrijf beginnen. Maar mijn vorige investeerders vroegen of ik wilde gaan consulten bij Vinted. Dat zat enorm in de problemen. Ik kon me daar nuttig gaan maken."

"Ik ging dus naar Litouwen en zag ze daar keihard werken. Maar toch werkte het niet. De toekomst voor Vinted was onduidelijk. In een jaar tijd heb ik de boel op de rails gekregen."

Wat is Vinted?

• In 2008 opgericht in Litouwen als marktplaats voor tweedehands kleding.

• Concurreert met soortgelijke online marktplaatsen, zoals United Wardrobe, Letgo, The Next Closet en Marktplaats.

• Verkopen van kleding is gratis, Vinted krijgt een commissie van de kopende partij.

• Is actief in Europa en de VS en sinds 2019 ook in Nederland.

Want hoe gaat het dan nu met Vinted?

"Het gaat erg goed. Het afgelopen jaar hebben we Vinted met succes uitgerold naar nieuwe landen. We zitten nu in een fase dat we zo goed mogelijk de groei proberen te managen. We zijn een jong bedrijf dat hard groeit."

"Van buitenaf doen veel ceo's altijd alsof alles perfect gaat. Maar de realiteit is dat als je hard opschaalt, er dingen misgaan. Het is constant opnieuw uitvinden hoe dingen werken, je organisatie aanpassen. Bestond een team eerst uit een paar mensen, nu zijn het business units waar vijftig man werken. Dat geeft opschalingsproblemen."

De collega's van EditieNL kwamen vorige week met het nieuws dat Nederlandse verkopers soms opgelicht worden. Franse kopers vroegen onterecht hun geld terug, terwijl de Nederlandse verkoper het pakket al opgestuurd had. Schrok u hiervan?

"Het is ontzettende klote als je ziet dat het mis gaat. Het zijn soms schrijnende gevallen, mensen die het geld goed kunnen gebruiken. Dat doet gewoon pijn als ik het zie. En dan maken wij ook nog eens een fout. Eén van onze klantenservicemedewerkers nam de verkeerde beslissing. Dat gebeurt weleens, maar we doen er alles aan om dit soort dingen te voorkomen. Als mensen een slechte ervaring hebben met Vinted, verliezen wij veel geld."

"Er zijn een aantal Franse gebruikers die misbruik probeerden te maken van nieuwe Nederlandse gebruikers. We bouwen allemaal veiligheidstools om dit soort dingen te voorkomen. Slimme computers houden het gedrag van mensen in de gaten, bijvoorbeeld de snelheid van het klikken. Zo filteren we robots eruit. Ook halen we deals die te goed om waar te zijn weg."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kaya werd opgelicht via Vinted: 'De koper zei dat de schoenen nep waren'

Jullie hebben hier in Nederland een behoorlijk agressieve campagne lopen. Ben je niet bang dat mensen het irritant gaan vinden?

"Wat we nu doen in Nederland, hebben we al gedaan in Spanje, Frankrijk en België. De stevige campagne is een hele efficiënte investering om ons te laten groeien. Op deze manier bouwen we echt een merk. We hebben een eigen methode ontwikkeld om te meten of de marketing ook effectief is."

Is de Nederlandse consument dan hetzelfde als de Spaanse, Franse of Belgische?

"De basisprincipes zijn overal hetzelfde. Mensen vinden het zonde om kleding weg te gooien en te gek om een koopje te vinden. Toch is ieder land ook anders, voornamelijk op het gebied van betaalmogelijkheden en verzending. Zo hebben we hier iDeal."

Toch lijkt in Nederland de focus te liggen op het verkopen van kleding in plaats van het kopen. Waarom?

"We leggen inderdaad de focus op verkopen. We willen laten zien dat het niet moeilijk is om kleding te verkopen op ons platform. Maar dat is in alle landen hetzelfde. Het is een soort kip-ei-verhaal. Want als er geen aanbod is, kan er niets gekocht worden."

"Dat we veel minder reclame maken om via Vinted kleding te kopen, komt omdat mensen sowieso altijd al op zoek zijn om dingen te kopen. Daar hoeven wij niet om te vragen.'

Als het op tweedehands aankomt is Marktplaats de grote speler in Nederland. Hoe willen jullie de concurrentie met hen aangaan?

"Er zijn een heleboel spelers die proberen tweedehands kleding te verkopen. Samen maken we de markt groter. Traditionele spelers, zoals Marktplaats, verliezen door ons geen groei in tweedehands kleding. Maar wij creëren een markt die veel groter is. Opeens komen mensen erachter dat het makkelijk is om via een app kleding te verkopen. Het moet een gewoonte worden."

"In bijvoorbeeld Frankrijk is het al supernormaal dat je eerst op Vinted kijkt voor je iets nieuws koopt. Het kost minder en het is duurzamer. Tweedehands kleding moet de norm worden."

Vinted heeft inmiddels een waardering van meer dan een miljard, waarmee jullie een zogenoemde unicorn zijn. Wie zijn eigenlijk jullie investeerders?

"In 2018 hebben we een grote investeringsronde gehad, toen stapte Sprints Capital in. De Amerikaanse durfinvesteerder Accel en het Duitse Burda zaten er toen al in. De laatste investeringsronde is geleid door Lightspeed uit San Francisco. We hebben nu investeerders uit Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten."

"We hebben een waardering van een miljard, maar willen ons niet laten overwaarderen. We willen ook niet te veel discussie met investeerders. Geen investeerder die snelle groei wil zien, maar iemand met langetermijnbeslissingen."

Wie is Thomas Plantenga?

• Afgestudeerd als ingenieur aan de TU Eindhoven, maar kiest na zijn studie toch voor IT. Zette zijn eerste ondernemersstappen met een verhuursite voor boten.

• Begint daarna de online marktplaats Sell-it, die uiteindelijk wordt verkocht aan branchegenoot Letgo.

• Komt later terecht bij het bedrijf OLX, dat online marktplaatsen heeft wereldwijd. OLX is onderdeel van het Zuid-Afrikaanse beursgenoteerde Naspers.

• Gaat met de opgedane marktplaatskennis in 2016 aan de slag als consultant bij Vinted, dat op omvallen staat. Anderhalf jaar later wordt Plantenga daar benoemd tot ceo.

• Haalt bezem door Vinted. Sluit de helft van de kantoren en ontslaat de helft van personeel.

En hoe denk je over een beursgang?

"Op welk moment dat het juiste moment is hangt van van alles af. We zijn nu zo hard aan het groeien, maar het is onvoorspelbaar. Je kan nu niet naar de beurs gaan met een voorspelling van de toekomst. Daar zijn we nog te jong voor en het hangt af van hoe de markt zich ontwikkelt. We willen dat doen als we stabieler zijn."

Hoe bevalt het leven eigenlijk in Litouwen?

"Ik vind het te gek. Het heeft koude winters en warme zomers. Je kunt skiën en ijshockeyen in de winter en wakeboarden in de zomer. Qua stad is Vilnius een klein Utrecht: heel toegankelijk en gemoedelijk. En het is heel veilig. Ik ben drie keer mijn portemonnee kwijtgeraakt en drie keer is die teruggebracht naar kantoor."

"Maar ik mis Nederland wel. Mijn broer heeft net twee kinderen gekregen, dan baal je dat je daar een hoop van mist. Maar ik vlieg minimaal een keer in de maand een weekend terug naar Nederland. Eigenlijk is het qua afstand goed te doen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore