Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Storm zorgt voor handenvol werk bij ProRail, NS en Schiphol

10 februari 2020 16:12 Aangepast: 10 februari 2020 18:28
Een omgewaaide boom wordt van de bovenleiding afgehaald. Beeld © ProRail

Storm Ciara trok een spoor van vernieling over Nederland. Met de schade lijkt het relatief mee te vallen: veel bedrijven en overheidsinstellingen hadden zich op het ergste voorbereid en de storm was in het weekend.

Bij ProRail stonden zondag tientallen extra krachten klaar om stormproblemen te verhelpen: bij de verkeersleiding, bij de incidentenbestrijding en bij aannemers. 

Om de situatie op het spoor goed in de gaten te houden, draaide de spoorwegbeheerder met een volle bezetting op twaalf posten, vertelt woordvoerder Andy Wiemer aan RTL Z. Dat zijn meer dan honderd mensen, zo'n veertig meer dan in een regulier weekend worden ingezet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Problemen door storm Ciara nog niet voorbij, brandweer krijgt 5000 meldingen

Veilig evacueren

Voor als het toch mis zou gaan, stonden er vijf extra ploegen van incidentenbestrijders van ProRail op stand-by. Deze ploegen van drie à vijf personen komen in actie als een trein strandt om passagiers veilig uit de trein te evacueren en eventueel een boom weg te zagen.

Voor het echte schadewerk gebruikt ProRail aannemers. Wiemer: "Dat gaat om vijfhonderd monteurs, die oproepbaar waren om het spoor of de bovenleiding te repareren."

Sommige bedrijven meldden zich zelfs vrijwillig bij ProRail met de vraag of er hulp nodig was. Sommige bedrijven meldden zich zelfs vrijwillig bij ProRail met de vraag of er hulp nodig was.

240 telefoontjes

De extreme situatie haalt het beste in de sector naar boven, vertelt Wiemer. "Echt spectaculair hoe snel het spoor weer op orde was", zegt hij. "In Duitsland werd alles gisteren stilgelegd, dan zijn wij wel trots dat hier nog 81 procent van de treinen reed en 71 procent zelfs op tijd." 

De ProRail-zegsman had zelf overigens ook een druk weekend door de storm: "Ik heb denk ik een uur geslapen, en heb zo'n 240 telefoontjes gehad."

Tientallen extra NS'ers

Bij NS werd ook extra gewerkt, al is het bedrijf wel gewend aan drukke weekenden met minder treinen of omleidingen door werkzaamheden of evenementen. "Er waren zo'n tientallen extra mensen om te helpen met reisadviezen", vertelt NS-woordvoerder Erik Kroese. Achter de schermen had de vervoerder nog eens tientallen extra krachten om extra onderhoud te doen of schade te herstellen. 

Wat de storm de NS aan gemiste inkomsten scheelt, kan Kroese niet zeggen. Cijfers over claims vanwege vertraging zijn er ook nog niet. Eén meevaller voor het bedrijf: het betaalt ProRail per trein voor het gebruik van het spoor. "En voor treinen die niet rijden, hoeven we ook niet te betalen."

Vluchten geschrapt op Schiphol

Op Schiphol zijn de gevolgen van de storm ook merkbaar. Van de bijna 1.200 vluchten van en naar de luchthaven gaan er vandaag zo'n 220 niet door. Het gaat vooral om vluchten naar Europese bestemmingen, daar is het makkelijker om passagiers om te boeken, legt Dennis Muller van het vliegveld uit. 

Door op tijd te waarschuwen komen deze passagiers ook niet naar het vliegveld: "Geen sprake van veldbedden op het vliegveld", aldus Muller.

Om reizigers die toch vragen hebben over hun reis te kunnen helpen, zijn er twintig extra passagiersassistenten actief, als 'extra aanspreekpunt'.

Achterstand inhalen

Minder vluchten betekent ook meer werk voor KLM, de belangrijkste maatschappij op het vliegveld. Dat levert werk op, omdat reizigers gewaarschuwd moeten worden, vertelt Paul Weber. "Maar geschrapte vluchten betekent ook weer minder crew. En minder mensen die de bagage moeten afhandelen." 

Of de maatschappij nu meer of minder mensen aan het werk heeft, is niet te achterhalen, zegt Weber. "En de achterstand van geannuleerde vluchten moeten we ook nog inhalen: dat is ook nog een puzzel."

De brandweer wordt ingeschakeld als de situatie gevaar oplevert, zoals een dakdeel dat dreigt weg te waaien. De brandweer wordt ingeschakeld als de situatie gevaar oplevert, zoals een dakdeel dat dreigt weg te waaien.

Ondergelopen kelders en omgewaaide bomen 

Bij de brandweer zorgde de storm voor weinig hoofdbrekens, zeker omdat deze in het weekend viel, vertelt Jörgen Lucas van brandweerkorps Hollands Midden. "Alle verloven ingetrokken? Nee hoor", reageert hij.

Dat komt omdat het korps, dat werkt in een gebied in Zuid-Holland van de Noordzee bij Noordwijk tot en met het Groene Hart, veel met vrijwilligers werkt. Alleen de kazernes in Leiden, Gouda en Alphen aan de Rijn werken met beroepsbrandweerlieden.

"Die komen naar de kazerne en als er zes zijn, kan de tankautospuit uitrukken. Als die vol zit, zit hij vol", legt Lucas uit. De brandweerwagen fungeert als rijdende gereedschapskist, vertelt hij. "Er zitten pompen in, zagen en apparatuur om eventueel mensen te bevrijden."

De meeste meldingen waar de brandweer op verzoek van de meldkamer op afgaat: ondergelopen kelders en omgewaaide bomen die voor gevaar of ernstige hinder zorgen. 

 

Brandweerlieden in actie in de gemeente Nieuwkoop. Brandweerlieden in actie in de gemeente Nieuwkoop.

'Altijd klaar voor'

"Bomen in de eigen tuin, dat moeten bewoners zelf maar oplossen. Als de weg versperd is of een boom voor gevaar zorgt, dan komen wij pas", legt Lucas uit. "Loshangende panelen of dakdelen, daar gaan we het meest naartoe vanwege het gevaar."

Het enige echte verschil met een 'normale' dag ('Wij zijn er altijd klaar voor') is dat de brandweer van het ene naar het andere incident rijdt en dus tussendoor niet terug naar de kazerne gaat, vervolgt hij. Het korps rukte zondag in totaal meer dan 300 keer uit.

Geen 'rocket science'

Bij de ANWB was het extra werk door de storm 'geen rocket science', vertelt zegsman Ad Vonk. "We hadden geen extra mensen werken, alleen manager Arnoud Broekhuis werkte een dubbele dienst, 'die mocht eens lekker meewerken'", grinnikt hij. 

Vooraf had de bond leden uitgebreid gewaarschuwd voor de storm, met als gevolg dat er op de dag zelf zelfs mínder te doen was: "Onze wegenwachten hadden minder hulpverleningen, omdat mensen minder de weg op gingen." 

Wegenwachters die toch naar een klus moesten, werd op het hart gedrukt goed op te letten voor openklappende motorkappen of deuren door windvlagen, vertelt Vonk.

"Onze taxateurs zijn op pad door het hele land, om de schade te inventariseren en te helpen meer schade te voorkomen." 

300 procent meer meldingen

"Nederland was er klaar voor en is niet de weg op gegaan. Daardoor vallen vermijdbare schades mee", beaamt Joost van Buchem van verzekeringsmaatschappij Interpolis. Het is wel echt heel druk, er komen zo'n 300 procent meer meldingen binnen dan op een normale maandag.

Om al die meldingen van schade - 1400 tot nu toe - te kunnen verwerken, heeft Interpolis 30 mensen extra ingeroosterd. "We hebben ze al in een vroeg stadium gevraagd, of ze flexibel willen zijn", legt Van Buchem uit. Het gaat bijvoorbeeld om parttimers, die hun vrije dag hebben ingeruild voor een andere om de telefoon op te nemen of mails met schademeldingen te beantwoorden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stormschade: wat kun je claimen bij de verzekering?

Taxateurs op pad

De collega's van de afdeling Interpolis Agrarisch hebben het ook druk, met 110 meldingen van stormschade, vertelt Annemarie van Dam. Op de afdeling is 'een klein beetje opgeschaald', met vier extra krachten. 

"Onze taxateurs zijn op pad door het hele land, om de schade te inventariseren en te helpen meer schade te voorkomen." Dat speelt vooral in de glastuinbouw: kapot glas in de kassen betekent geen verwarming voor de bloemen of groente die erin gekweekt worden. "Dat is slecht voor het gewas, we kijken samen met de ondernemer of we dat kunnen redden."

Bij concurrent NN geen extra mensen vandaag. "We kunnen het met de gewone club prima af", vertelt Bas Kuik. Deels komt dat ook omdat de verzekeraar veel met tussenpersonen werkt, die de meldingen in eerste plaats afhandelt, legt hij uit. Hoe hoog de schade is, weet hij nog niet. "Eerst de aandacht voor onze klanten."

'Ochtendje werk'

Hovenier Jan Messemaker van het gelijknamige bedrijf in Katwijk heeft een rustige ochtend. "Er is één boom omgestormd, bij al onze klanten", vertelt hij. Het 'ochtendje werk' levert hem naar schatting zo'n 700 euro op, want daar zijn wel een paar man even zoet mee. "Doen we in de loop van de week eventjes, hij ligt niemand in de weg."

En bij sommige instellingen was de storm gewoon business as usual, zoals bij Luchtverkeersleiding Nederland. "Wij zitten er altijd flexibel in, er kan altijd iets gebeuren waardoor vanwege de veiligheid extra krachten nodig zijn", vertelt Frank van der Voort.

Op zee bij reddingsmaatschappij KNRM werd de storm van gisteren zelfs aangegrepen om te oefenen. "Een uitgelezen kans, dus veel teams gaan erop uit", liet een woordvoerder eerder al weten aan RTL Nieuws.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore