Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

In winkelcentra ook horeca en woningen: is dat verstandig?

07 februari 2020 16:52 Aangepast: 14 mei 2020 20:59
Beeld © ANP

Shoppen, werken, wonen, uitgaan: een winkelcentrum wordt veel meer dan dat als het aan beleggers ligt. Vastgoedbeleggers bestrijden leegstand met andere bestemmingen voor lege vierkante meters. Retaildeskundigen zijn enthousiast: "Je moet meer dan winkels bieden om interessant te zijn."

Vastgoedinvesteerder Wereldhave heeft regionale winkelcentra in Nederland en België. Een kwart daarvan gaat de investeerder ombouwen, zodat er ook plek is voor andere bijvoorbeeld restaurants, entertainment, fitness, gedeelde kantoorruimtes en woningen. Je kunt in zo'n winkelcentrum dus veel meer dan alleen shoppen.

Is dat een goed plan? Het is in elk geval een begrijpelijke strategie, vinden alle experts die RTL Z raadpleegde over deze plannen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Meer boodschappen online bestellen? Dan stijgt prijs in de winkel'

Meer dan alleen kopen

Door de groei van online shoppen is er namelijk steeds minder behoefte aan winkelruimte. Shoppen in een winkel wordt meer ontspanning dan noodzaak, verklaart retaildeskundige Cor Molenaar.

"Met alleen winkels red je het niet meer", beaamt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Als je gaat shoppen dan doe je dat niet meer alleen omdat je iets nodig hebt, zegt zij. Een winkelcentrum moet dus méér bieden dan winkels om een interessante bestemming te zijn.

Maximaal 25 procent

Ongezellige, lege winkelcentra zijn het ergste wat je kan overkomen, aldus retailexpert Paul Moers. Die lege ruimte moet je sowieso opvullen.

Er is wel een grens aan hoeveel je kunt ombouwen naar een andere bestemming, waarschuwt hij. Een kwart van de ruimte is de max. Je moet ook goed nadenken over welk type bestemming je toevoegt.

Als je 'de loop' eruit haalt, dan wordt het helemaal niks. Als voorbeeld noemt hij een fitnesscentrum. "Als mensen daar klaar zijn, blijven ze niet zo snel hangen. Dan gaan ze naar huis om te douchen".

Ontmoetingsplekken

Je kunt winkelcentra nóg toekomstbestendiger maken door er ontmoetingsplekken van te maken, zegt Hans van Tellingen. Hij is winkelcentrumonderzoeker bij onderzoeksbureau Strabo.

Dat kun je bijvoorbeeld voor elkaar krijgen door meer horeca toe te voegen. Van Tellingen: "Vroeger gingen mensen naar de kerk om elkaar te ontmoeten. Nu treffen ze elkaar in winkelcentra of binnensteden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consument is snel uitgekeken: zo bouw je een succesvolle winkel

'Middenlanders'

Er zijn heel veel consumenten die niet naar de Bijenkorf gaan, maar in het segment daaronder, legt Van Tellingen uit. Dat geldt volgens hem voor 50 tot 80 procent van de Nederlanders. Die groep noemt hij de 'middenlanders'.

Zij wonen niet in de binnenstad van Amsterdam of Utrecht, maar in andere steden, zoals Hoofddorp, Heerhugowaard, Nieuwegein of Tilburg. Juist voor deze doelgroep ziet hij wel kansen voor zo'n winkelcentrum met woon-, werk- en entertainmentbestemmingen. "Een winkelcentrum zoals Kronenburg in Arnhem is het centrum van de wijk. Daar komt men samen."

Een medische dienst in een winkelcentrum is ook een goed idee met het oog op de vergrijzing, denkt Van Tellingen.

Gemeentebestuur

Het zal wel lastig zal zijn om een aantrekkelijk aanbod te creëren, denkt retailexpert Rupert Parker Brady. Bovendien moet je de gemeentebesturen mee hebben om de bestemming aan te passen.

Verder moet je je heel goed afzetten tegen het aanbod in de nabije omgeving, zoals binnensteden en grote winkelcentra. En tot slot moet je nog partijen overtuigen om ruimte te huren.

Hoever Wereldhave is met die plannen, is niet duidelijk. De vastgoedbeheerder was op moment van schrijven niet bereikbaar voor commentaar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van