Bedrijven

Kwart Nederlandse sjoemeldiesels heeft nog verboden software

25 januari 2020 15:51
Het schandaal heeft het Volkswagenconcern al vele miljarden aan boetes en schadevergoedingen gekost. Beeld © Getty Images

Een kwart van de sjoemeldiesels van het Volkswagenconcern heeft, ruim vier jaar nadat het concern op fraude werd betrapt, nog steeds de verboden software in de auto. Wie zijn software niet updatet, zou een rijverbod met de auto moeten krijgen, vindt de RDW.

In totaal zijn volgens cijfers van de voormalige Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) 146.955 diesels van het concern in Nederland met sjoemelsoftware erin. Dankzij de software stootte de auto minder stikstof uit op de rollenbank dan tijdens normaal gebruik op de weg. 

Toen die fraude in 2015 aan het licht kwam, moest Volkswagen alle auto's herstellen waar deze software inzat. Dat gebeurt via een terugroepactie: de eigenaren kunnen zich melden bij importeur Pon, waarna er gratis een software-update wordt uitgevoerd. Wereldwijd moest Volkswagen 11 miljoen auto's terugroepen

Bijna 36.000 auto's niet hersteld

Tot nu toe is dat bij 111.022 diesels van de autofabrikant gedaan. Bijna 36.000 auto's rijden nog rond met de verboden sjoemelsoftware, meldde minister Stientje van Veldhoven (Wonen en Milieu, D66) afgelopen donderdag aan de Tweede Kamer. Het gaat om ruim 22.000 Volkswagens, 5665 Skoda's, bijna 4000 Audi's en ongeveer net zo veel Seats. 

Dat auto-eigenaren niet verplicht zijn om zo'n update te laten uitvoeren is 'ongewenst', vindt Van Veldhoven. Een terugroepactie heeft dan namelijk minder zin. En als het om een terugroepactie gaat omdat auto's vervuilender zijn dan toegestaan, is dat slecht voor de volksgezondheid. 

Wegverbod voor weigeraars

Om dit gat in de regels te dichten, stelt de RDW voor auto-eigenaren te dwingen mee te werken aan een terugroepactie. De instantie deed bijna een jaar lang onderzoek naar de effectiviteit van terugroepacties

Het belangrijkste advies: een verbod om nog met de auto te rijden als de eigenaar het herstel na een terugroepactie niet laat uitvoeren. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan, is nog onduidelijk: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal met een wetsvoorstel komen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Apk-check op roetfilter bij diesels laat tot 2021 op zich wachten

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore