Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Je nagels laten lakken terwijl je op de apk wacht: welkom in de vrouwengarage

23 januari 2020 06:13 Aangepast: 31 januari 2020 09:44
Beeld © Getty Images.

Je wil een andere auto. Samen met je man loop je de showroom binnen. De verkoper spreekt meteen je man aan en negeert jou. Vrouwen gaan soms met tegenzin naar de garage, omdat ze het idee hebben dat ze soms niet voor vol worden aangezien. Een mogelijke oplossing? De vrouwengarage.

Zo bestiert Marieke Reekers sinds 2018 Autoboetiek.nl in Borne. Haar man is oldtimerreparateur en ze hielp hem met zijn bedrijf. 

"Ik merkte dat vrouwen vaak bang zijn om alleen een auto te kopen. Ze zijn bang dat ze als dom worden gezien. Ik heb zelf vroeger ook vaak meegemaakt dat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd of dat ze iets wilden repareren wat niet nodig was."

In de zaak van Marieke komen zowel mannen als vrouwen. Het aankoopgedrag van de mannen is echter totaal anders, merkt Marieke. "Bij vrouwen is het gevoel dat ze bij een auto hebben vaak heel belangrijk. En ze willen weinig onderhoud. Mannen hebben vaker specifieke technische eisen."

Marieke Reekers. Marieke Reekers.

Meer kleur

Word je er als vrouw blij van? Dat is Mariekes criterium bij inkoop. "Vrouwen zijn toch vaak praktisch, ze willen vaker een kleine auto dan mannen. Ook hebben ze het liefst geen grijze auto, maar iets met kleur. Wit en zwart gaan ook altijd."

Haar klantenbestand bestaat voor tachtig procent uit vrouwen. Mannen zijn meer dan vrouwen merkbewust, merkt ze. En ze hebben verder bijvoorbeeld als eis dat de auto een bepaald vermogen heeft.

"Vrouwen vinden dat wel prettig maar hechten er minder aan. Ze willen weten of de auto lekker zit en of die mooi is."

Simpele teksten

In de verkoopteksten op de website van Marieke vind je geen informatie over hoeveelheid pk's, motorinhoud en verbruik. "Voorin zitten ook lange mensen riant en achterin is er eveneens geen reden tot klagen", luidt bijvoorbeeld de tekst bij een Hyundai i20.

Verder is de tekst kort, maar er staan wel ruim 25 foto’s bij. "Vrouwen gaan meer af op het beeld dan op de tekst. Er mag wel tekst bij, maar dan wel in Jip-en-Janneketaal, zonder het te simpel te maken."

Janita en Mariële Hurkmans in hun garage. Janita en Mariële Hurkmans in hun garage.

Roze geschilderde onderdelen

Marieke Reekers verkoopt alleen tweedehands auto's en doet zelf geen onderhoud. Dat is wel zo bij De Dames van Hurkmans, een garagebedrijf in Den Bosch voor en door vrouwen. In hun garage is alles anders dan gebruikelijk. Zo vind je er een roze achterwand, waar roze geschilderde oude auto-onderdelen op prijken.

Het bedrijf heeft ook speciale wachtverzachters. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld terwijl ze wachten hun nagels laten lakken of dat zelf doen met de in vijftien kleuren klaarstaande lak. In de leeshoek liggen damesbladen. Ook kunnen ze lifestyleartikelen kopen die uitgestald staan op planken waar normaal motorolie of autowasmiddel staat. Bij het afrekenen krijgen de klanten een geurmonstertje of een oogpotlood mee uit een pot die op de balie staat.

Waslabel als prijskaartje

Het is niet het enige dat anders is. De prijskaartjes die op de auto's zitten, die in de showroom staan, lijken op een waslabel. Op de ene kant staat de prijs en op de andere kant staan tips over het onderhoud van de auto. "Autowassen: 1x per 2 weken want het gaat om de looks", staat er bijvoorbeeld op.

Het grootste verschil zit hem echter niet in nagellak of roze achterwanden, maar in de benadering, zegt Janita. "Vrouwen gaan vaak met lood in de schoenen naar de garage voor onderhoud of om een nieuwe auto te kopen. De branche is heel conservatief en bijna volledig op mannen gericht. Vrouwelijke verkopers of monteurs zie je ook niet of nauwelijks."

Bij de tafel liggen damesbladen en ook kun je er beautyproducten testen en kopen. Bij de tafel liggen damesbladen en ook kun je er beautyproducten testen en kopen.

Vrouwen zijn in haar ervaring veel praktischer dan mannen. "Mannen doen de motorkap open, vrouwen de kofferbak. Ze willen weten of hun boodschappen er wel in passen."

Mannen en hun motorkap

Past mijn hele gezin in de auto, is de stoel in hoogte verstelbaar, kan mijn moeder wel goed instappen? Het zijn volgens Janita vragen die vrouwen wel stellen en mannen bijna nooit. "Generaliserend dan. Want er zijn ook mannen die hier komen en juist zeggen dat ze blij zijn dat ze niet hoeven te doen alsof ze verstand van auto's hebben. Maar over het algemeen stellen mannen heel andere vragen dan vrouwen. Ik vraag me ook altijd af waarom mannen die motorkap steeds openen. Tegenwoordig is alles dicht gebouwd met kappen, je kunt niets zien."

 

In de etalages geen motorolie of autowax, maar lifestyleartikelen. In de etalages geen motorolie of autowax, maar lifestyleartikelen.

Vrouwelijke monteurs

De Dames van Hurkmans is inmiddels ook een populair stageadres voor vrouwelijke monteurs en autospuiters. Er zijn wel vrouwen die de branche in willen, maar ze hebben vaak moeite om een stageplek te vinden, meent Janita.

"Reguliere bedrijven durven het vaak niet aan met één vrouw tussen al die mannen. Dat is echt heel triest." 

Ander taalgebruik

Het bedrijf heeft ongeveer tien mensen in dienst. Ongeveer tachtig procent daarvan is vrouw. 

In de verkoop en bij de receptie werken alleen vrouwen. "Dat doen we bewust, vrouwen hebben een ander taalgebruik. Als een distributieriem vervangen moet worden leggen we bijvoorbeeld uitgebreid uit wat de functie van zo'n riem is en wat de gevolgen zijn als je te lang doorrijdt. Mannen gaan er vaak vanuit dat hun klant dat wel weet. Van mij hoeven onze verkopers ook niet alle technische specificaties van de auto te kennen, als ze zich maar in de klant in kunnen leven."

Generaliseren de vrouwelijke garage-eigenaren niet? Er zijn immers ook mannen die van felle kleuren houden of vrouwen die van pk's houden? Zowel Janita als Marieke vinden van niet. "Natuurlijk is dit een clichébeeld en zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen willen vrouwen echt andere dingen dan mannen," meent Marieke.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kloof tussen man en vrouw groeit, Nederland zakt op ranglijst emancipatie

Reactie Bovag

Vrouwen mogen zich dan bij een reguliere garage soms als 'dom en blond' behandeld voelen, maar ze klagen er weinig over. Bij brancheorganisatie Bovag komen weinig klachten binnen, aldus een woordvoerder. "Klachten van specifiek vrouwen over garages zijn niet noemenswaardig." 

Bovag benadrukt dat er in de autobranche vaker vrouwen aan het roer staan. "De directeuren bij de importeurs van BMW, MINI en Porsche zijn allen vrouw. Ook zijn er verschillende vrouwen eigenaar van een garage of dealer, onder meer in Breda, Houten, Eindhoven, Tiel en Nederweert."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore