Bedrijven

'Belang in Malaysia Airlines zou goed idee zijn voor KLM'

21 januari 2020 16:43
Air France-KLM zegt in contact te zijn geweest met de aandeelhouder van Malaysia Airlines. Beeld © ANP

Air France-KLM ontkent een bericht van persbureau Reuters dat het 'op dit moment' een belang zou willen kopen van 49 procent in Malaysia Airlines, maar volgens deskundigen zou het geen helemaal slecht idee zijn.

Volgens persbureau Reuters zou Air France-KLM een belang willen kopen van 49 procent in Malaysia Airlines, maar de Frans-Nederlands luchtvaartmaatschappij zegt 'in dit stadium op dit moment' geen rol te spelen bij de verkoop van een belang in Malaysia Airlines. 

Air France is hiervóór wel in contact geweest met de aandeelhouder van de Maleisische luchtvaartmaatschappij, zegt het in een korte mededeling. Wanneer dat precies was, dat wil een woordvoerder niet zeggen.

Voordelen

Deskundigen vinden dat er best wat voor valt te zeggen als Air France-KLM zich zou inkopen bij de Maleisische maatschappij.

De Maleisiërs zouden dan namelijk aansluiten bij een grote partner, waardoor onder meer inkoop en onderhoud goedkoper kunnen worden, zegt luchtvaarteconoom Eric Pels van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Daarnaast zouden passagiers van Air France-KLM via de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur verder kunnen vliegen binnen Azië met Malaysia. Omgekeerd kunnen passagiers van Malaysia overstappen op vliegtuigen van Air France-KLM, waardoor de toestellen beter gevuld zijn, aldus Pels.

Internationale netwerk

Volgens Reuters zouden ook Japan Airlines en twee Aziatische maatschappijen (Air Asia en Malindo Air) aandelen in Malaysia Airlines willen kopen. Voor die maatschappij heeft Air France-KLM echter meer te bieden dan die twee regionale spelers, denkt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout van SEO Economisch Onderzoek.

Daarbij wijst hij op het internationale netwerk van Air France-KLM.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rekenkamer onderzoekt aandelenkoop Air France-KLM door Hoekstra

Nu al samenwerking

Er is nu al sprake van samenwerking tussen KLM, Air France en Malaysia Airlines. Zo kunnen passagiers van Malaysia Airlines punten sparen op bepaalde vluchten van Air France en KLM voor het loyaliteitsprogramma van Air France-KLM.

"Door een groter belang kan de samenwerking uitgebouwd worden. Voor passagiers is het meest zichtbaar dat dan hopelijk online ingecheckt kan worden voor alle gedeelde vluchten", zegt Pels.

Dat beide maatschappij in verschillende allianties zitten, OneWorld en SkyTeam, hoeft volgens Lieshout geen probleem te zijn.

'Voorstellen worden bekeken'

Staatsfonds Khazanah Nasional, de eigenaar van Malaysia Airlines, zegt op vragen van RTL Z met de overheid en de vliegtuigmaatschappij samen te werken om de beste oplossing voor Malaysia Airlines te vinden om duurzame groei en winstgevendheid te bereiken. Er zijn verschillende voorstellen gedaan en die worden nog bekeken, zegt een woordvoerder op vragen van RTL Z.

Malaysia Airlines draait al een aantal jaren slecht. Het werd getroffen door twee vliegrampen. Zo verdween in maart 2014 vlucht MH370 van de radar, toen het met 239 passagiers en bemanning van Kuala Lumpur naar Beijing vloog. Het is nog altijd niet teruggevonden.

In juli 2014 werd vlucht MH17, van Amsterdam naar Kuala Lumpur, boven Oekraïne neergeschoten. Alle inzittenden kwamen daarbij om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

Sluiten, verkopen of herfinancieren

Door die twee incidenten raakten het imago van de maatschappij ernstig geschaad en nog in datzelfde jaar kwam Malaysia Airlines in handen van het staatsfonds Khazanah Nasional. Er werd flink gereorganiseerd.

Nog altijd draait de maatschappij echter slecht. Vorig voorjaar zei de Maleisische premier Mahathir Mohamed dat er bekeken werd of Malaysia Airlines zou worden gesloten, verkocht of geherfinancierd.

'Geld en partner nodig'

"Malaysia Airlines heeft geld en een partner nodig: geld om te overleven en een partner om te kunnen bouwen aan de toekomst. Wat Malaysian doormaakt hebben veel andere maatschappijen doorgemaakt: zelfstandig kan je bijna niet blijven bestaan", zegt Pels.

Dat de maatschappij er financieel niet goed voor staat leidt er mogelijk toe dat de prijs voor een koper lager is, denkt Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige van de Universiteit Twente.

Koers daalt

Op de beurs daalt de koers van Air France-KLM met meer dan 2 procent. Dat is meer dan de beurs als geheel. Die koersdaling komt echter met name door vrees dat het Coronavirus ertoe zal leiden dat consumenten minder gaan vliegen, denkt beurscommentator Hans de Geus.

Ook andere luchtvaartfondsen gaan onderuit. Zo daalt Lufthansa bijna 3 procent, terwijl International Airlines Group (de moeder van onder meer British Airways en Iberia), bijna 4 procent verliest. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Antwoord KLM op stikstofadvies luchtvaart: laat ons meer vliegen

Onderhoud

Air France-KLM zou hebben voorgesteld een samenwerking voor onderhoud op te zetten in Maleisië. Japan Airlines zou zelfs het land tot de regionale hub willen maken, aldus Reuters.

De luchthaven van Kuala Lumpur is relatief nieuw. Deze werd in 1998 geopend, ter vervanging van de oude luchthaven, die te klein was geworden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore