Bedrijven

Ontluisterend beeld mails Boeing-personeel: 'Dit vliegtuig is belachelijk'

10 januari 2020 12:44 Aangepast: 10 januari 2020 13:22
Een Boeing-fabriek in Renton, Washington. Beeld © AFP

Ruim voor de twee fatale crashes met toestellen van het type 737 MAX, gingen er bij medewerkers van Boeing alarmbellen af over de kwaliteit van het vliegtuig. "Dit vliegtuig is belachelijk", schrijft een medewerker in 2016 aan een collega.

De twee zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het toestel, maar keer op keer komen er weer nieuwe gebreken naar boven, blijkt uit de mails en chats.

Aanfluiting

Op een gegeven moment blijkt dat de weerradar tijdelijk uitvalt na een bepaalde handeling. "Och lieve Jezus. (…) Dit is een aanfluiting. Dit vliegtuig is belachelijk. (...) Wat hebben ze ons nog niet verteld? Wat is het volgende?", klinkt het wanhopig.

"We hebben problemen met iedere update die we doen. Het lijkt erop dat ze het nooit goed gaan krijgen. Fiks een ding, maak drie andere kapot." "Uch, ik heb een koude rakker nodig."

De interne berichten heeft Boeing gepubliceerd, nadat het die eerst had overhandigd aan twee onderzoekcommissies van het Amerikaanse congres. De luchtvaartcommissies van de senaat en het Huis van Afgevaardigden doen onderzoek naar wat er mis is gegaan bij het bedrijf.

In 2018 en 2019 stortten twee toestellen van het type 737 MAX neer, waarschijnlijk vanwege technische mankementen. Bij de crashes in Indonesië en Ethiopië kwamen 346 mensen om het leven.

Clowns onder leiding van apen

Een jaar later, in 2017, spuit de frustratie nog steeds van het scherm als twee collega's chatten over een nieuw probleem. "De FMC (de boordcomputer, red.) negeert de hoogte????? WTF!"

"Dit vliegtuig is ontworpen door clowns, die op hun beurt onder leiding staan van apen", concludeert een Boeing-medewerker die er helemaal klaar mee is.

"Och lieve Jezus. (…) Dit is een aanfluiting. Dit vliegtuig is belachelijk."

De verdomde leugens

Maar de interne communicatie werpt niet alleen een onflatteus licht op het toestel zelf. Ook blijkt dat er ongelooflijk veel problemen zijn met de simulator, waarin piloten kunnen oefenen met het besturen van het vliegtuig.

In een mail die een manager stuurt aan andere managers op 1 juni 2018, loopt de emmer volledig over. "Waarom kreeg de leverancier met de minste ervaring het contract? Slechts gebaseerd op de laagste prijs." In de keiharde mail hekelt de manager dat er vanuit de hoogste rangen van het bedrijf slechts wordt gestuurd op het halen van de planning, niet op het leveren van kwaliteit.

In dat proces lijkt ook de luchtvaarttoezichthouder in de VS voorgelogen te zijn. "De leugens, de verdomde leugens. Ik werd drie dagen weggehaald bij de simulator (…) zodat sommige individuen konden afstemmen met de piloot." De testpiloot in kwestie zou vervolgens gedwongen zijn om een rapport te ondertekenen dat 'duidelijk gebaseerd was op een leugen'.

'Zou jij familie op 737 MAX zetten?'

Twee collega's chatten over de deplorabele staat van het ethisch besef binnen het bedrijf. De een klaagt tegen de ander over het feit dat zo weinig mensen die aan het 737 MAX-project werken geïnteresseerd zouden zijn in de waarheid en noemt dat 'deprimerend'.

"Eerlijkheid is de enige manier in dit werk – integriteit zou niet met een snufje zout genomen moeten worden als er levens op het spel staan. Zou jij je familie op een MAX zetten [met een piloot] die getraind is met de simulator? Ik niet."

"Nee", is het veelzeggende antwoord.

"Zou jij je familie op een MAX zetten? Ik niet."

Niet in de simulator

Overigens heeft het bedrijf ook hemel en aarde bewogen om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk piloten überhaupt die simulator in moeten. Daarvoor is flink gelobbyd, gepraat en wellicht dus ook gelogen.

Boeing wilde dat de toezichthouders, met de Amerikaanse FAA voorop, zouden accepteren dat piloten die al getraind waren om in een eerder model 737 te vliegen, niet de 737 MAX simulator in hoeven. Dat is namelijk tijdrovend en kostbaar en kan een drempel zijn voor maatschappijen om het toestel aan te schaffen.

"Dit vliegtuig is ontworpen door clowns, die op hun beurt onder leiding staan van apen."

Standvastig

"Ik wil het belang onderstrepen van standvastig zijn dat er geen enkele simulatortraining vereist is om over te schakelen naar MAX. Boeing zal dat niet laten gebeuren", schrijft de belangrijkste technische man op het project aan collega's.

Als toezichthouders zouden proberen om simulatortraining verplicht te stellen, zou Boeing daar hard tegenin gaan. Als maatschappijen zélf simulatortraining zouden willen, dan wilde Boeing dit voorkomen met het verzinnen van alternatieven voor de simulatortrainingen voor de airlines in kwestie.

Ziek veel dollars bespaard

En zo geschiedde. In juni 2017 wil een maatschappij, die niet bij naam wordt genoemd, toch dat de piloten de simulator in gaan. Maar een Boeing-medewerker brengt het bedrijf op andere ideeën, tot grote vreugde van zichzelf en zijn collega.

"Het ziet ernaar uit dat mijn Jedi mind trick weer gewerkt heeft", mailt hij fier. Onder dat kattenbelletje hangt de toezegging van de maatschappij dat zij genoegen nemen met de gewone computertraining, die achter ieder bureau gedaan kan worden.

"Ik heb deze idioten ge-Jedi mind tricked", herhaalt hij nog maar eens. "Ik zou duizend dollar moeten krijgen voor iedere keer dat ik zo'n belletje doe. Ik bespaar dit bedrijf een zieke hoeveelheid $$$$."

Miniatuurvoorbeeld
Meer van RTL Z

Na tweede crash laten maatschappijen Boeing 737 Max-toestellen staan

Verontrustend

De voorzitter van de luchtvaartcommissie van het Huis van Afgevaardigden oordeelt hard over de documenten. "Ze schetsen een diep verontrustend beeld van hoe ver Boeing blijkbaar wilde gaan om kritisch onderzoek van toezichthouders, luchtvaartpersoneel en passagiers te ontwijken."

In een reactie laat Boeing weten dat de simulatoren inmiddels zijn verbeterd. Ook maakt het bedrijf excuses voor de inhoud van de berichten en claimt dat er intussen 'significante veranderingen' teweeg zijn gebracht in het veiligheidsproces, organisatie en cultuur.

De 737 MAX staat al sinds begin vorig jaar wereldwijd aan de grond, nadat de twee toestellen in korte tijd na elkaar waren gecrasht. De oorzaak van die rampen was waarschijnlijk een technisch mankement, waarbij het toestel 'dacht' dat het de neus naar beneden moest drukken, terwijl dit niet zo was. Het gevolg was dat piloten machteloos stonden terwijl het vliegtuig een duikvlucht maakte.

Miniatuurvoorbeeld
Meer van RTL Z

Malaise rondom de 737 MAX kost Boeing-topman de kop

Bekijk hier de documentaire Boeing 737 Max: Killer Planes

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van