Prima dat Schiphol gematigd en gecontroleerd moet groeien, maar het zou wel fijn zijn als het kabinet dit jaar meer duidelijkheid verschaft over hoe dat er precies uit moet zien.
Die oproep deed de ceo van Schiphol, Dick Benschop, in zijn toespraak tijdens de nieuwjaarsreceptie van de luchthaven.
Steun van de samenleving
Dit jaar wordt een cruciaal jaar voor de luchtvaart, zegt hij. "Mijn vraag aan de regeringscoalitie is om de eigen belofte uit het regeerakkoord waar te maken en duidelijkheid te bieden."
"Onderzoek laat zien dat gecontroleerde groei onder voorwaarden, steun krijgt van ruim twee op de drie Nederlanders. Met andere woorden, de minister en de coalitie hebben een plan in handen dat steun heeft in de samenleving."
Harde afspraken
Tot en met dit jaar mag Schiphol jaarlijks maximaal een half miljoen vluchten uitvoeren. In het regeerakkoord staat dat deze bovengrens na 2020 wordt losgelaten. Het aantal vluchten wordt dan niet meer bepaald door het aantal vliegbewegingen, maar door de mate waarin Schiphol de hinder beperkt.
Vanaf 2021 zou de luchthaven dan mogen groeien tot maximaal 540.000 vluchten per jaar. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil daar wel 'harde afspraken' over maken met Schiphol. Hoe, dat is dus nog onduidelijk.

Schoner en stiller vliegen
Benschop ziet duurzaamheid als centrale opgave voor de luchtvaart. Schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen zouden gestimuleerd moeten worden, vindt de Schiphol-topman. De Green Deal van de Europese Commissie speelt daar een belangrijke rol in.
Zowel Schiphol als de luchthavens Eindhoven, Rotterdam en Lelystad moeten dit decennium uitstootvrij worden, zegt Benschop. "Veel van de maatregelen die wij nemen hebben een positief effect voor zowel de uitstoot van CO2 als ultrafijnstof en stikstof."

Marginale groei
Tijdens de nieuwjaarsreceptie blikte Benschop ook terug op het afgelopen jaar. Met name de reizigersaantallen op de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven groeiden: met respectievelijk 10 en 9 procent.
De passagiersaantallen op Schiphol groeiden marginaal met 1 procent. Het aantal ton vracht dat via Schiphol werd vervoerd, daalde met 9 procent naar 1,6 miljoen.