Bedrijven

Eigenaren panden Hudson's Bay moeten in Canada hun centen ophalen

04 januari 2020 08:42
De laatste week van de opheffingsuitverkoop van warenhuis Hudson's Bay in Leiden. Beeld © ANP

Warenhuisketen Hudson's Bay is in Nederland failliet verklaard. De droom van een nieuw warenhuis in de Nederlandse winkelstraat is voorbij. Niet alleen voor het van oorsprong Canadese bedrijf. Ook voor de vastgoedeigenaren, die miljoenen investeerden in de panden. Geld dat ze nu moeten ophalen in Canada.

"Veel vastgoedbeleggers hadden al geen vertrouwen en daar hebben ze dus gelijk in gehad." De woorden van Jeroen Lokerse, die de vastgoedeigenaren adviseerde toen ze in zee gingen met Hudson's Bay, zijn duidelijk. Toch had hij, net als de Canadezen en de vastgoedbeleggers, de droom dat Nederland er een succesvolle nieuwe warenhuisketen erbij zou krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hudson's Bay Nederland nu officieel failliet, alle zaken dicht

'Dat faillissement werd vorig jaar zomer al duidelijk'

Maar om de dromen te verwezenlijken moest er eerst geïnvesteerd worden. Miljoenen werd er in de verbouwingen van de vijftien panden gestopt. Investeringen die moesten worden terugverdiend met de huren die Hudson's Bay jarenlang zou betalen. Al waren er toen al bedenkingen. Zou het warenhuis wel aanslaan in Nederland?

Het antwoord is inmiddels duidelijk: nee. Op oudjaarsdag gingen de laatste filialen dicht en een paar uur later werd de Nederlandse tak failliet verklaard. "Dat faillissement werd vorig jaar zomer al duidelijk", zegt Ruud van Maanen, woordvoerder van Wereldhave, dat eigenaar is van het pand in Tilburg.

Garanties

Net als bij de meeste andere panden bedong Wereldhave voor de zekerheid een huurgarantie. Afgesproken werd dat Hudson's Bay, hoe dan ook, tien jaar lang huur zou betalen. "Dat hebben we niet voor niks gedaan." In totaal investeerde Wereldhave zo'n 50 miljoen euro in het volledige pand, waar ook Hudson's Bay in zat.

Die garantie werd niet gegeven door de Nederlandse tak van Hudson's Bay, maar door het Canadese moederbedrijf. Dat is volgens Lokerse bij meer panden gebeurd. Hij vergelijkt het met een garantie die ouders soms geven aan de bank, wanneer een kind een hypotheek krijgt. Wanneer het kind, in dit geval dus de Nederlandse tak van Hudson's Bay, niet meer kan betalen, dan moeten de ouders de portemonnee trekken.

Of het Canadese moederbedrijf Hudson's Bay Company dat gaat doen, is onduidelijk. Er werd niet direct gereageerd op schriftelijke vragen van RTL Z over de uitgegeven garanties.

Ook de inboedel van de warenhuizen werd verkocht. Ook de inboedel van de warenhuizen werd verkocht.

Schikking treffen met de Canadezen

"Dat geldt ook bij dit faillissement. De Canadezen zijn niet ontheven uit de huurgarantie", vertelt advocaat Marc van Zanten, die zelf ook ervaring heeft als curator. Maar hij vraagt zich wel af of de Canadezen voldoende geld hebben om al die huren te blijven betalen. Het zou gaan om honderden miljoenen euro's aan garanties. "Hudson's Bay Canada zal nu per verhuurder gaan kijken of er een deal gesloten kan worden", denkt hij.

Dat gebeurde eerder bij de vestiging in Utrecht. Nog voor het faillissement werd bekend dat Hudson's Bay het lopende huurcontract had afgekocht voor naar verluidt bijna 3 miljoen euro. Dat de Nederlandse tak nu toch bankroet is, heeft volgens de woordvoerder van IEF Capital, eigenaar van het Utrechtse pand, geen invloed op die schikking.

Huurpenningen februari onzeker

Ook in Tilburg wordt gekeken naar zo'n schikking. "De onderhandelingen zijn gaande, dat heeft een complex karakter", geeft Van Maanen toe. Doel is om zo snel mogelijk nieuwe huurders te vinden voor het pand. Maar tot die tijd moeten de Canadezen gewoon huur betalen, als de Nederlandse bewindvoerders van Hudson’s Bay het niet meer kunnen.

En dat moment lijkt al snel te komen. Voor de maand januari zijn de huren gewoon betaald, zegt curator Ernst-Paul Pandelitschka. "Voor februari moeten we nog kijken of dat lukt. De pandeigenaren moeten zich anders wenden tot Canada."

Zekere voor het onzekere

Ook de filialen in Enschede, Breda en in de Amsterdamse Kalverpassage hebben zo'n huurgarantie bedongen, laten de desbetreffende vastgoedbedrijven weten. Maar volgens vastgoedadviseur Lokerse zijn bij andere vestigingen sommige langdurige garanties omgezet naar kortlopende bankgaranties, omdat het vertrouwen in Hudson's Bay weg was.

Ze namen het zekere voor het onzekere. De huurpenningen kunnen met zo'n bankgarantie bij de bank opgeëist worden. Er hoeft dan niet meer in Canada te worden aangeklopt. In feite, 'doet het faillissement er dan niet veel toe', zegt Lokerse.

De vestiging in Utrecht was al zo goed als leeg op de laatste dag. De vestiging in Utrecht was al zo goed als leeg op de laatste dag.

Gedoe in Canada

Of het makkelijk is om de huurpenningen in Canada op te eisen is nog maar de vraag. Meerdere mensen die we spraken geven aan dat het op dit moment vrij rommelig is op het hoofdkantoor daar. "De vraag is, wie wordt de nieuwe eigenaar van (het Canadese, red.) Hudson's Bay Company", aldus Van Maanen.

Nu is het bedrijf nog beursgenoteerd, maar topman Richard Baker probeert samen met een groep activistische aandeelhouders het bedrijf van de beurs te halen. Dat zou niet in het voordeel van de Nederlandse vastgoedeigenaren zijn, denkt Lokerse.

"Als Hudson's Bay Company van de beurs gaat, hoeveel zicht houd je dan nog op een organisatie? Je hebt liever een garantie van een beursgenoteerde onderneming, die veel met de buitenwereld deelt. Je wil jaarrekeningen zien." Zodat in één oogopslag duidelijk is of er überhaupt genoeg cash is om aan de huurgarantie te voldoen.

Naar de rechter

Een gang naar de rechter is niet uitgesloten, laat woordvoerder Paul Bremmer van de Kroonenberg Groep weten. Al eerder ging de eigenaar van twee panden met succes naar de rechter. Dankzij die rechtszaken moesten de filialen in Breda en de Amsterdamse Kalverpassage tot de laatste snik openblijven. "Deze aanpak zullen wij naar de toekomst ook blijven hanteren."

Toch ziet Lokerse het allemaal niet zo zwart. "Ik denk dat de vastgoedeigenaren zich weinig zorgen hoeven te maken." Hij vindt dat Hudson's Bay, hoe slecht de winkels ook liepen, zich netjes heeft gedragen naar zowel verhuurders als personeel. "Daar heb ik wel respect voor."

Sociaal plan

Toen bekend werd dat Hudson's Bay zijn deuren in Nederland zou sluiten, lag er al een sociaal plan voor het personeel klaar. Het idee was toen dat Hudson's Bay vrijwillig zou vertrekken, zonder faillissement.

Nu het warenhuis toch failliet is verklaard, zou het onder dat sociaal plan uit kunnen. "Curatoren zouden kunnen zeggen: wij ontslaan alle mensen en hoeven geen ontslagvergoeding te betalen", legt Van Zanten uit.

Dat is niet gebeurd, laat de curator weten. In december is deze vergoeding uitbetaald aan het personeel.

Eerder zocht Roland Koopman uit wat er moet gebeuren met al die panden waarin Hudson's Bay zat:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van