Bedrijven

Drukte bij Tentoo door nieuwe arbeidsmarktwet: stekker uit telefoon

24 december 2019 12:58 Aangepast: 24 december 2019 13:57
Beeld © Getty Images

De nieuwe arbeidsmarktwet WAB levert voor veel arbeidskrachten en bedrijven vragen op. Dat blijkt wel uit de drukte die payroll-bedrijf Tentoo ervaart, zo vlak voor de jaarwisseling. De helpdesk is slecht bereikbaar en de mails stapelen zich op. En er zijn mensen die langer op uitbetaling wachten dan ze gewend zijn.

De nieuwe wet, voluit Wet Arbeidsmarkt in Balans geheten, gaat in op 1 januari. Daardoor veranderen de voorwaarden voor flexibel personeel, zoals payrollers en uitzendkrachten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe arbeidsmarktwet roept nog veel vragen op bij werkenden

Urenregistratiesysteem ook gewijzigd

Tentoo werkt samen met zo'n 38.000 bedrijven die allemaal te maken krijgen met de WAB. Dat betekent dat Tentoo heel veel nieuwe contracten moet opstellen voor mensen die als uitzendkracht, oproepkracht of payroller bij hen werken.

"Weekcontracten mogen niet meer, oproepcontracten mogen niet meer, al dat soort dingen veranderen en moeten dus worden aangepast", zegt Patrick Bakker, ceo van de Brisker Group waar Tentoo onderdeel van is.

Tegelijkertijd wijzigt de dienstverlener het urenregistratiesysteem. Uitzendkrachten moeten nu via een nieuw online platform hun uren doorgeven en opdrachten aannemen. RTL Z weet van werkenden die langer dan gebruikelijk wachten op hun loon, maar volgens Bakker zijn dat uitzonderingen. Het zou liggen aan ontbrekende 'autorisatie' in het nieuwe systeem. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Payroll, uitzend, zzp of vaste dienst? Dit betekent de WAB voor jou

Specifieke vragen

Het gelijktijdig invoeren van deze twee veranderingen zorgt voor vragen. Heel veel vragen. Bakker: "We moeten duizenden contracten afhandelen. Wij informeren de mensen die met en via Tentoo werken, maar dat roept ook weer nieuwe vragen op."

Het gevolg: de helpdesk van Tentoo kan de stroom verzoeken niet meer aan. "We hebben er wel op geanticipeerd, maar deze hoeveelheid hadden we niet verwacht", zegt Bakker. "Bovendien zijn het ook nog eens redelijk specifieke vragen. Je kunt er niet tien uitzendkrachten bij zetten om ze te beantwoorden, daar ben je niet mee geholpen."

Daarom is het bedrijf de komende week alleen per mail bereikbaar. "Op die manier kunnen we effectiever werken", zegt Bakker. "We geven er nu de voorkeur aan om alles rondom de contractwijzigingen eerst af te handelen. Dat moet voor 31 december zijn afgerond."

Stekker uit de telefoon

Hadden bedrijven niet zelf eerder aan de bel kunnen trekken om deze hausse te voorkomen? Bakker denkt van niet. "Je bespreekt niet drie, vier maanden van tevoren al wat voor nieuw contract iemand moet krijgen. Dan heb je de gewerkte uren ook nog niet helder."

Verder gaan werkgevers pas nadenken over de consequenties van de WAB als ze er echt mee worden geconfronteerd, denkt hij. "Sommige bedrijven gaan van volledig flex naar redelijk vast. Daar moeten werkgevers nu over beslissen en die beslissing duurt soms langer en levert meer vragen op dan we van tevoren hadden ingeschat."

Hij benadrukt dat deze opgelopen wachttijden zeker niet standaard zijn bij Tentoo. "Door de vele vragen is het lastig om het juiste kwaliteitsniveau te halen. Over twee weken zou dat weer goed moeten zijn."

De stekker uit de telefoon trekken is dan ook een eenmalige actie.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van