Bedrijven

'Rupsje-nooit-genoeg' DPG koopt Sanoma om vuist te maken tegen techreuzen

10 december 2019 13:51 Aangepast: 13 december 2019 13:23
De redactie van Nu.nl in 2014. Beeld © ANP

Opnieuw een grote overname in medialand: DPG, eigenaar van onder meer AD, de Volkskrant en Qmusic, neemt de bladen én nieuwssite Nu.nl over van Sanoma. Wat zijn de gevolgen voor consument en werknemers en wordt het Belgische bedrijf niet te machtig?

Het Belgische mediabedrijf DPG, bekend als de Persgroep, voegt voor 460 miljoen euro een reeks bekende Nederlandse mediamerken toe aan de toch al indrukwekkende verzameling. Zes vragen en antwoorden over de overname.

Wat is precies de deal?

Voor 460 miljoen euro verhuizen 37 tijdschriften of sites van Sanoma in Hoofddorp voorlopig op papier naar DPG in Amsterdam. De bekendste: AutoWeek, Donald Duck, Libelle, Magriet, Nu.nl, Story en Viva en vtwonen. 

De belangrijkste merken van de twee bedrijven. De belangrijkste merken van de twee bedrijven.

Wat wil de Persgroep met de overname?

Een 'vuist maken' tegen grote, Amerikaanse techreuzen die alle reclamebudgetten naar zich toe zuigen, zegt Erik Roddenhof, topman van het bedrijf. Vooral het binnenhalen van nieuwssite Nu.nl moet hierbij gaan helpen. 

"De Persgroep heeft afgelopen jaren als een rupsje-nooit-genoeg eerst kranten gekocht. Nu komt Nu.nl daar bij", vertelt Carolien Vader, die als Bladendokter de mediasector volgt. "Een hele interessante constructie. Het is een groot merk, met veel kennis van digitalisering en slagkracht als het gaat om nieuws maken."

"Nu.nl, Donald Duck, Libelle en Magriet: ze scoren allemaal goed qua online bereik", vat Piet Bakker, media-onderzoeker en emeritus lector van de Massamedia en Digitalisering van de Hogeschool Utrecht, samen.

En bij de grote namen wordt volgens Bakker en Vader nog veel geld verdiend. 

"Nu.nl, Donald Duck, Libelle en Magriet: ze scoren allemaal goed qua online bereik."

Toch is dat geen garantie voor succes. Het is een uitdaging om de tijdschriften zelf winstgevend te houden, denkt Bakker. "Bij elkaar opgeteld is die oplage wel heel hoog, maar er zit geen groei in. Ze moeten dus net als bij de krant bezuinigen op de organisatie", zegt hij. 

Volgens Vader zit de grote waarde van de overname vooral in de overname van de datatak van Sanoma. "Ben je zwanger, dan bestel je een zwangerschapsbox bij 'Ouders van nu' en dan hebben ze direct data van je als jong gezin", geeft zij als voorbeeld.

Vervolgens krijgt de kersverse moeder een aanbieding van de Libelle, gevolgd door een aanbod op een abonnement op de Donald Duck als het kind wat ouder is. "Aan de hand van die data kunnen ze zelfs voorspellen wanneer je verhuist, en dat weer doorverkopen. Heel interessant", zegt Vader. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sanoma verkoopt Donald Duck, Libelle en Nu.nl aan uitgever DPG

Zijn het niet te veel merken?

De grote uitdaging zal inderdaad zijn om de nieuwssites van AD en Nu.nl onderscheidend te maken, aldus Bakker. "Er zal dan wel aan de formule van AD geknutseld worden, want Nu.nl achter een betaalmuur zou wel heel revolutionair zijn."

Willem-Albert Bol, directeur business development bij DPG Media, denkt dat het niet zo'n probleem zal opleveren. "We zijn daar ruimschoots mee bekend: meer nieuwsmerken die elkaar kunnen beconcurreren. We moeten wel goed nadenken, hoe we het spel met meerdere merken slim spelen."

Een oplossing zou kunnen zijn om Nu.nl als een soort van persbureau te laten werken voor de rest van het bedrijf, aldus Vader. "Eerst breaking nieuws op Nu en daarna uitgebreider op vk.nl en dan diepgang in de krant", geeft zij als voorbeeld. 

Wat betekent de overname voor personeel van Sanoma?

Het zal waarschijnlijk slecht nieuws zijn voor het personeel, vrezen zowel journalistenvakbond NVJ als Bakker. Met het samengaan komt de positie van freelancers verder onder druk te staan, vreest algemeen secretaris Thomas Bruning van de NVJ. 

"De auteursrechten zullen verder uithollen. Het is een slecht gebruik binnen grote mediabedrijven dat de rechten worden afgekocht voor het hele concern. Als je dan bijvoorbeeld foto's verkoopt aan Sanoma of DPG, ben je in een keer je rechten kwijt", zegt Bruning. 

Met de geschiedenis van saneren die de Persgroep heeft, denkt ook Bakker dat er een nieuwe fase aanbreekt. "Het bedrijf is nooit terughoudend geweest met saneren, dat zal nu ook niet zijn."

"De lopende contracten respecteren wij. Maar we kijken naar alles en dus ook naar freelancers."

Op korte termijn zal er niets veranderen, aldus Bol. "De lopende contracten respecteren wij. Maar we kijken naar alles en dus ook naar freelancers." Het mes wordt mogelijk ook in het vaste werknemersbestand gezet. "Als je een bedrijf overneemt, dan ontstaan er dubbelingen en dan moet je ingrijpen", zegt Bol. "Dat kan zeker werkplekken kosten, dat is een logisch gevolg."

Hij voegt toe dat ze bij DPG 'niet geloven in reorganisaties'. "We kijken continu of het beter of goedkoper kan", legt hij uit. 

Dat hoeft niet per se ten koste te gaan van journalisten, zegt hij. "We hebben wel vermoedens waar gesneden kan worden, maar dat gaat in de praktijk altijd wezenlijk anders dan je hebt gepland."

Bakker denkt dat de saneringsplannen al lang klaarliggen. "De Persgroep neemt geen bedrijven over om ze dan een tijd met rust te laten", zegt hij. "Vanaf het moment dat de Wegenerdagbladen van Mecom werden overgenomen, is meteen ingegrepen", vertelt hij. "Dat ze dat niet bij de tijdschriften zouden doen, lijkt me uitgesloten." 

Wordt DPG niet te machtig?

Die vraag zal beantwoord moeten worden door de Autoriteit Consument & Markt. De overname zal door hen goedgekeurd moeten worden en die zal daar nauwkeurig naar kijken, denkt Bakker. "Ze kregen flink kritiek dat ze de overname van TMG door het Mediahuis hebben laten lopen, dus zullen getriggerd zijn om hun tanden te laten zien en niet zomaar een vinkje te zetten", verwacht hij. 

Bij DPG verwachten ze geen problemen, omdat er als je kijkt naar de verschillende terreinen waar DPG actief is er genoeg concurrentie overblijft, aldus Bol. 

Het nieuwe bedrijf omschrijft hij als 'een uitgeefgigant die we in Nederland nog niet gezien hebben'. Bij journalistenvakbond NVJ zijn de zorgen zo groot, dat het een gesprek wil met de ACM, aldus Bruning. 

Worden de tijdschriften nu duurder?

Daar zijn geen plannen voor, zegt Bol. Maar, het is wel iets waar altijd naar gekeken wordt, voegt hij toe. 

Blijven alle tijdschriften bestaan?

Ook hier wil DPG geen zekerheid geven. "We hebben geen enkele intentie om rigoureus in te grijpen op de korte termijn, maar kijken altijd kritisch naar ons portfolio."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`