Bedrijven

Boskalis gaat 360 hectare eilanden opspuiten bij Manila

07 december 2019 10:48 Aangepast: 07 december 2019 11:01
Een van de baggervaartuigen. Beeld © Boskalis

Boskalis gaat voor de Filipijnse kust drie kunstmatige eilanden opspuiten. De Nederlandse baggeraar heeft een voorlopig project gegund gekregen ter waarde van 325 miljoen euro.

Het gaat om het 'Pasay reclamation development project' in de baai van Manila, de hoofdstad van de Filipijnen. Daar wil de overheid een compleet nieuw stadsdeel ontwikkelen op een plek waar nu nog zee is.

Er wordt ongeveer 360 hectare aan land opgespoten, verdeeld over drie kunstmatige eilanden. Dat is ongeveer even groot als acht keer het Vondelpark, of een vierkant van pak 'm beet 2 bij 2 kilometer.

Impressie van de eilanden. Impressie van de eilanden.

Eilanden bestand tegen heftige storm

Hoeveel mensen er komen te wonen is nog niet bekend. Op de verschillende kunstmatige eilanden van IJburg in Amsterdam wonen iets meer dan 22.000 mensen. Hoeveel er in het nieuwe stukje Manila komen te wonen, ligt er sterk aan wat voor soort huizen er gebouwd worden.

De eilanden moeten bestand zijn tegen mogelijke grote aardbevingen en kustbeveiligingssystemen moeten tegen de zwaarste tyfonen kunnen, vertelt Martijn Schuttevaer van Boskalis. Er komen stormwallen om de eilanden heen, die vier meter boven zeeniveau zullen komen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Megaoperatie: Boskalis-transportschip tilt enorm cruiseschip uit de oceaan

Eiland komt vanzelf boven water

"Je kunt het vergelijken met wat we met de Tweede Maasvlakte hebben gedaan", vertelt Schuttevaer. "Met grote sleephopperzuigers, baggerschepen, zuigen we zand op in aangewezen zandwingebieden in de baai van Manila. Dat pompen we verderop weer uit het schip. Als je dat maar vaak genoeg doet, komt er vanzelf een eiland boven water."

Schuttevaer verwacht dat Boskalis een jaar of drie bezig zal zijn met het verplaatsen van het zand. Binnen vijf jaar, in 2025, moet het hele landontwikkelingsproject afgerond zijn. Bij Boskalis werken er honderden mensen aan het project door de verschillende jaren heen.

"Dat gaat in fases. Op ieder schip werken ongeveer 25 tot 30 mensen", vertelt Schuttevaer. Er zijn een handjevol grote baggerschepen betrokken bij de zandwinning en het opspuiten, en nog veel meer kleinere schepen."

Een van de baggervaartuigen. Een van de baggervaartuigen.

60.000 drainagepijpen

De kleinere schepen moeten bijvoorbeeld ook een dieper toegangskanaal maken zodat de grote baggerschepen vrijelijk kunnen bewegen bij de kunstmatige eilanden.

Daarnaast worden er 60.000 verticale drainagepijpen aangelegd. Dat moet, samen met het aandrukken en comprimeren van het zand, ervoor zorgen dat de bodem stabiel blijft en 'zich zet'.

Een van de baggervaartuigen. Een van de baggervaartuigen.

Klimaatresistente eilanden

"De stad Manila is gigantisch en zeer dichtbevolkt", schetst Schuttevaer het werkgebied. "Die ligt volledig om de baai heen. De nieuwe eilanden zijn nodig omdat de bevolking groeit, maar Manila is ook een gebied dat last heeft van klimaatverandering. Delen van de stad staan soms onder water. Met dit nieuwe stuk land heb je minder risico, omdat we zorgen dat het klimaatresistent is voor de toekomst."

Het complete droogleggingsproject gaat ongeveer 650 miljoen euro kosten. Boskalis is goed voor de helft van het project, en werkt daarvoor samen met China Harbour Engineering Company in opdracht van een private opdrachtgever, het beursgenoteerde SM Prime Holdings.

Bekijk hoe het project in zijn werk gaat: 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore