Bedrijven

Vier Kickstarter-hits in 1,5 jaar: Tacco scoort met kookgerei

02 december 2019 06:23 Aangepast: 02 december 2019 13:01
Het team van Crowd Cookware, met eigenaar Tacco Marijnen (midden). Beeld © Crowd Cookware

In ruim een jaar tijd haalde Tacco Marijnen via Kickstarter meer dan een miljoen euro op voor zijn messen en pannen. Zijn nieuwste troef, een messenset, ging in een uurtje over het streefbedrag heen. Met hulp van het publiek vindt hij een gaatje in een overvolle markt. "We maken alleen wat onze achterban wil hebben."

Met Crowd Cookware zette Marijnen, ook de ondernemer achter Batterybox, in de afgelopen 1,5 jaar vier Kickstarter-projecten op: voor een koeken- en kookpan, voor een koksmes en voor een messenset. Het publiek kan de spullen via een voorverkoop bemachtigen. Wordt er genoeg geld opgehaald, dan gaan ze in productie. "En daarna gaan we weer verder met de volgende keukenhack", zegt hij.

De producten zijn tot dusverre alleen te koop via de Amerikaanse crowdfundsite. En gewild: tot nu toe steunden bijna negenduizend mensen uit 67 landen de projecten. Dat aantal loopt nog op. "Alle clichés zijn waar", zegt de ondernemer over het succes. "Ik kan iets zelf helemaal tof vinden, als de rest dat niet vindt, ben ik nergens."

Kookgerei genoeg

Er is namelijk kookgerei genoeg. Op Kickstarter alleen al vind je 38 messenprojecten. Van Hema tot Herman den Blijker: allemaal verkopen ze hun eigen waar, variërend van tien tot honderden euro's per stuk. Toch valt Marijnen op. Zijn messen worden zelfs aanbevolen door Kickstarter onder 'projects we love'. Marijnen ging ook op uitnodiging langs in New York om kennis te maken met Kickstarter.

Om succes te boeken moet er meer zijn dan alleen een goed product, vertelt de ondernemer. Het begon met een koekenpan die inmiddels de naam Blackbeard draagt. Marijnen, die eerder in pannen handelde, wilde een chefwaardige versie voor een eerlijke prijs. Het werd een roestvrijstalen pan met speciale anti-aanbakstructuur voor 39 euro.

De messenset van Marijnen De messenset van Marijnen

Wensen van mensen

Die pan ontwikkelde hij op basis van de wensen van vrienden en familie. Maar al snel waren er drieduizend bestellingen. "Dat is een enorme logistieke operatie. Veel projecten lopen hier op stuk. Op Kickstarter is het belangrijk dat je doet wat je belooft. Je mag best fouten maken, maar je moet wèl leveren."

Dat deed hij naar eigen zeggen voor de afgesproken deadline. Marijnen werkte samen met een producent in China. "We pakken relatief weinig marge (zo'n 15 procent, red.) en luisteren naar de klant: als ik een negatieve reactie krijg bel ik iemand direct op."

Kleine oplage

Goede waar in kleine oplage, maar met een groot publiek. De nieuwe messen van Crowd Cookware werden gemaakt met behulp van de feedback van duizenden fans, zegt de ondernemer. Dat ging via e-mail, telefoon en Skype. Er werden zelfs enkele mensen ingevlogen om te testen, zegt Marijnen. Zo bouwde hij een schare volgers rondom zijn product.

In New York en Parijs werd ook even bij een paar klanten aangebeld. Dat hebben de ondernemers natuurlijk ook even gefilmd.

Vernoemd naar trouwe fans

"We vragen aan onze fans wat ze willen hebben, maar ook hoe. Dan krijg je ontiegelijk veel tips, maar je ziet ook patronen." Het moet bijvoorbeeld scherp zijn, niet te groot, en lang meegaan. Uit de tips volgt een ontwerpvoorstel waar mensen op kunnen stemmen. "De meeste stemmen gelden."

Het draait allemaal om de fans. Zo werden de messen in de set vernoemd naar de meest trouwe fans. De Tony Santoku naar een tester uit Frankrijk en de William Paring Knife naar iemand uit de VS. En zo snelt de faam voor het product uit, weet de ondernemer.

Eigen winkel

Waarom dan geen eigen winkel? "We zijn inmiddels uitgegroeid tot een merk", zegt Marijnen. Hij zou ook benaderd zijn door retailers die zijn waar willen verkopen. Of dat ook gaat gebeuren weet hij nog niet. "Retailers vragen ook weer extra marge", is een argument tegen. Een zekere schaarste kan fans bovendien gretig houden.

De volgende hack? "We denken aan gietijzeren pannen, zoals die van Le Creuset. Daar betaal je je scheel aan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`