Bedrijven

Picnic haalt 250 miljoen op voor distributiecentrum: '1000 nieuwe banen'

27 november 2019 12:23 Aangepast: 27 november 2019 12:47
Een medewerker van Picnic in een distributiecentrum. Beeld © Picnic

Online supermarkt Picnic heeft grootste plannen voor een nieuw distributiecentrum. Het bedrijf heeft een kwart miljard euro opgehaald bij investeerders en huisbank ABN Amro om een distributiecentrum van 42.000 vierkante meter te kunnen bouwen.

Alle bestaande investeerders leggen geld neer voor de bouw van het centrum en ABN verstrekt een lening. De investering wordt volgens het bedrijf zelf gebruikt om 'de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de tech-industrie aan te nemen'.

Gerund door robots

Het centrum moet worden gebouwd in Utrecht en zal voor een groot deel gerund worden door robots. Zo zal onder meer het sorteren en inpakken volledig geautomatiseerd gebeuren en volgens Picnic zal zowel voedselverspilling als het gebruik van verpakkingsmateriaal 'sterk verminderen'.

Dat heeft alles te maken met hoe het centrum werkt, legt mede-oprichter Michiel Muller uit. Als een klant een bestelling doet komt het exacte aantal benodigde spullen 's ochtends binnen bij Picnic en wordt diezelfde dag nog verwerkt en bezorgd. 

Minder verspilling

Om te realiseren dat er echt veel minder verpakkingsmateriaal nodig is, moeten er nog wel een hoop afspraken worden gemaakt met leveranciers. "Nu komen spullen aan in verpakkingen die zijn gemaakt voor supermarkten", zegt Muller.

Maar dergelijke verpakkingen zijn onnodig als de spullen maar kort in een distributiecentrum liggen dat is opgedeeld in drie verschillende temperatuurzones en daarna direct in een krat bij de consument worden bezorgd, aldus de ceo.

Nieuwe banen

Ondanks de vergaande robotisering zou het centrum ook nog eens duizend nieuwe banen bij de online super opleveren. De reden daarvoor is eenvoudig: "Het is een enorm groot centrum", aldus Muller. "Daar moeten ongelooflijk veel dingen gebeuren die banen creëren."

De ceo noemt bijvoorbeeld het onderhoud aan apparaten, de software, maar ook het ouderwetse orderpicken, dat nog altijd wel met de hand wordt gedaan.

Oplevering in 2021

Het nieuwe centrum moet over twee jaar al opgeleverd worden, en dat is nodig ook want het bedrijf groeit hard. Dit jaar zouden er 300.000 klanten bij zijn gekomen. "We hebben het ontzettend hard nodig." Hoeveel klanten de online super nu in totaal heeft, wil Muller trouwens niet zeggen.

Door het nieuwe distributiecentrum neemt de bezorgcapaciteit van het bedrijf namelijk flink toe. Per week zouden 150.000 huishoudens hun boodschappen vanuit deze locatie toegestuurd kunnen krijgen, is de belofte.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore