Ga naar de inhoud
Van onze partner Kerstpakkettenplaza.nl

’Werknemers voelen zich gewaardeerd door een kerstpakket’

Het einde van het jaar is in zicht, de dozen komen boven tafel en het geritsel van inpakpapier is volop te horen: het kerstpakket. Een belangrijk moment, blijkt uit onderzoek van Kerstpakkettenplaza.nl, waarvoor 8.329 van hun bestaande klanten werden ondervraagd. Zo vindt 95 procent van de werknemers waardering van het werk dat ze doen belangrijk.

Personeel verwennen

Bij waardering op werk wordt vaak gedacht aan salarisverhoging, promotie of een eindejaarsuitkering. Maar ook een kerstpakket laat aan personeel zien dat hun inzet gewaardeerd wordt. Zo’n 85 procent van de ondervraagden voor het onderzoek van Kerstpakkettenplaza.nl vindt een kerstpakket een dankbaar geschenk. ‘’Traditioneel belonen werkgevers personeel en relaties graag voor het afgelopen jaar. Kerst is daar het perfecte moment voor. Hier gaat het om bedanken, verbinden en samenwerken’’, vertelt Merijn Kokke, eigenaar van Kerstpakkettenplaza.nl

Meer waarde, meer waardering?

Is het hierbij dan hoe groter en duurder, hoe beter? Niet per se, zegt Kokke. Wel geeft de omvang van het kerstpakket een signaal af: ‘’Emoties druk je niet uit in geld, maar met een passend geschenk. Toch koppelen werknemers de grootte van het kerstpakket vaak wel aan hoe het op dat moment gaat met het bedrijf. Is het een flink pakket, dan zal het wel goed gaan.’’

Kerstpakketten zijn er in verschillende prijsklassen. De gemiddelde waarde van gekochte kerstpakketten is volgens het onderzoek van Kerstpakkettenplaza.nl door de jaren heen verschoven van 35 euro naar 45 euro. Het bedrijf pakte zelf in 2018 zo’n 300.000 kerstpakketten in met een gemiddelde orderwaarde van 1173 euro. Werkgevers zijn waarschijnlijk meer bereid om te investeren in een eindejaarsgeschenk. Maar ook de economie speelt hierbij een rol. ‘’In de crisis zag je een scherpe daling van het aantal kerstpakketten. Vanaf 2009 zien we eigenlijk dat er weer een groei is ontstaan en kerstpakketten jaarlijks duurder mogen zijn.’’

Samen etend het nieuwe jaar in

Maar geld is niet het eerste waar werkgevers volgens het onderzoek naar kijken. Zo zou 65 procent eerst kijken naar het thema van het pakket en daarna pas naar de prijs. Een populair thema is samenwerken. ‘’Organisaties spelen hierop in met een kerstpakket dat met teamwork te maken heeft. Zo hebben we producten in het kerstpakket waarop mensen elkaar een hand geven. Er is zichtbaar samen werk verricht. Dit geeft een gevoel van verbinding en laat de waardering van de werkgever voor deze samenwerking zien.’’

In de pakketten is eten en drinken nog steeds het meest populair. ‘’Zo hebben we onder andere een prachtige productlijn van Pauline Weuring: kerstpakketten met als thema Uit Pauline’s Keuken. Foodpakketten zonder grote geschenken doen het onverminderd erg goed.’’