Bedrijven

KLM schikt met passagiers na brandstofstoring: 600 euro p.p.

18 november 2019 15:48 Aangepast: 18 november 2019 16:39
Toestellen van Air France-KLM op Schiphol. Beeld © ANP

KLM heeft geschikt met passagiers die afgelopen zomer op Schiphol strandden als gevolg van een brandstofstoring. Met de schikking wordt een rechterlijke uitspraak voorkomen.

De zaak was aangespannen door claimbureau Aviclaim, die aanvankelijk voor drie passagiers een proefproces startte. KLM zei de zaak te willen schikken en de passagiers te compenseren met 600 euro per persoon. 

1500 passagiers

In een persbericht laat Aviclaim weten: "Het doel van het proefproces was om te achterhalen of de rechtbank het met ons eens is. Met de schikking hebben we geen rechterlijke uitspraak verkregen  maar dat de luchtvaartmaatschappij zo snel de zaak wil afdoen zegt voldoende." 

Inmiddels hebben 1500 passagiers zich gemeld voor wie Aviclaim aparte zaken moet opstarten. Het claimbureau hoopt dat meer passagiers zich melden, aangezien claims pas twee jaar na de vluchtdatum vervallen. 

Uitzonderingen

KLM laat in een reactie weten dat de schikking niet betekent dat zij met alle passagiers zal schikken: "KLM heeft uit coulance de zaak met deze passagiers geschikt, omdat deze passagiers als enige op de betreffende vlucht pas na 3 dagen waren omgeboekt. Dat past niet binnen de service die wij onze klanten willen bieden en dat vinden we vervelend. Om die reden hebben wij deze passagiers een vergoeding aangeboden.

De luchtvaartmaatschappij blijft bij haar standpunt dat een dergelijke brandstof storing een buitengewone omstandigheid is waarvoor luchtvaartmaatschappijen niet aansprakelijk zijn. "Dit is ook al eerder bevestigd door de rechter in andere rechtszaken over andere brandstof storingen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`