Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Waarom publiceren bedrijven nog kwartaalcijfers?

04 november 2019 06:10 Aangepast: 04 november 2019 15:11
ING is een van de dertien bedrijven in de AEX-index die elk kwartaal cijfers publiceert. Beeld © ANP

Bijna de helft van de bedrijven in de AEX-index is gestopt met het publiceren van kwartaalrapporten. De andere helft gaat gewoon door, terwijl dat volgens Europese regels niet langer hoeft. Waarom?

Beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie hoeven sinds 2016 niet meer elk kwartaal hun cijfers te publiceren. Twee keer per jaar is genoeg.

In het huidige cijferseizoen zijn de gevolgen van die regel te merken op de beurs van Amsterdam. In de AEX-index publiceren dertien van de vijfentwintig bedrijven nog derdekwartaalcijfers. De andere twaalf maken alleen nog maar jaarcijfers en halfjaarcijfers bekend, eventueel aangevuld met een trading update in het eerste en derde kwartaal.

Wat een trading update precies inhoudt, verschilt per bedrijf, maar het is in alle gevallen minder uitgebreid dan een kwartaalrapport. Zo publiceert Heineken zes A4'tjes met vooral cijfers over de verkochte biervolumes en geen omzetcijfers. Unilever publiceert juist voornamelijk omzetcijfers in een trading update van tien kantjes, maar maakt niks bekend over de winst.

Roep om langetermijnvisie

De roep om kwartaalcijfers af te schaffen klinkt steeds luider. Tot de voorstanders behoren onder meer Larry Fink, topman van Blackrock, de grootste vermogensbeheerder ter wereld. Superbelegger Warren Buffet pleitte vorig jaar voor het afschaffen van kwartaalprognoses.

In Nederland hield Jeroen Dijsselbloem in 2016 een pleidooi, toen de nieuwe Europese regels net waren ingevoerd. De toenmalige minister van Financiën riep beursgenoteerde bedrijven op om niet langer elk kwartaal cijfers te publiceren.

Het belangrijkste argument van de voorstanders (en de EU): hoe vaker je cijfers moet publiceren, hoe meer de nadruk komt te liggen op die cijfers. Dat gaat ten koste van andere belangrijke thema's in het bedrijf en leidt tot een kortetermijnvisie in bestuurskamers. Zeker als de beloning van bestuurders is gebaseerd op die cijfers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Beursgoeroe Buffett: bedrijven, stop met kwartaalprognoses

Geld en mankracht vrijspelen

Verzekeraar ASR was gevoelig voor dat argument en besloot per 2017 alleen nog maar halfjaarcijfers te publiceren. "Daarmee proberen we de focus van onze stakeholders te verleggen naar lange termijn waardecreatie, en willen we onnodige kwartaalfluctuatie voorkomen", zegt een woordvoerder.

Ook bij concurrent Aegon benadrukt een zegsman dat halfjaarcijfers beter passen bij 'het langetermijnkarakter' van de sector. "Bijkomend voordeel: we maken hiermee mensen en middelen vrij die we ergens anders in het bedrijf kunnen inzetten."

"Bijkomend voordeel: we maken hiermee mensen en middelen vrij die we ergens anders in het bedrijf kunnen inzetten."

Toch publiceert ruim de helft van de AEX-bedrijven nog altijd kwartaalcijfers. Chipmachinefabrikant ASML uit Veldhoven doet dat omdat het ook aan Wall Street is genoteerd en de Amerikaanse regels nog altijd driemaandelijkse rapportages voorschrijven.

Dat ASML de Amerikaanse regels volgt is overigens een keuze, geen verplichting. Nederlandse aandelen worden namelijk niet direct op Wall Street verhandeld, maar via certificaten die worden beheerd door Amerikaanse banken. Zo kan het dat Aegon, dat ook in New York is genoteerd, geen kwartaalcijfers publiceert.

Trump wil EU-regels

Als het aan president Donald Trump ligt, stappen de Verenigde Staten over op het Europese systeem. Dat zou betekenen dat ook Amerikaanse bedrijven nog maar tweemaal per jaar cijfers hoeven te publiceren. Volgens Trump zou dat zorgen voor meer flexibiliteit en kostenbesparingen voor het bedrijfsleven.

De president liet beurswaakhond SEC onderzoeken wat de gevolgen zouden zijn van die stap. Opvallend genoeg liepen Amerikaanse bedrijven niet echt warm voor het plan, bleek uit een consultatieronde van de SEC.

Het grootste deel van de bedrijven wil het huidige systeem behouden. Het grootste bedrijf dat reageerde, FedEx, vroeg weliswaar om een versimpeling van de procedures, maar zag geen reden de kwartaalcijfers helemaal te schrappen.

Transparantie

Uitzender Randstad kiest ervoor om, net als de meeste Europese bedrijven in zijn sector, elk kwartaal te rapporteren. "De belangrijkste reden is dat wij transparantie belangrijk vinden", aldus een zegsman. "Daar past regelmatig rapporteren bij. Beleggers waarderen dat enorm."

Dat laatste kan Jasper Jansen bevestigen. Hij is analist bij beleggersvereniging VEB en vindt dat langetermijndenken prima kan samengaan met elk kwartaal cijfers publiceren. "Vergelijk het met de zwemles van je zoon of dochter", zegt hij. "Het doel op de lange termijn is het zwemdiploma. Toch is het voor ouders fijn is om regelmatig bijgepraat te worden over de voortgang door de badjuf."

"Het doel op de lange termijn is het zwemdiploma. Toch is het voor ouders fijn is om regelmatig bijgepraat te worden over de voortgang door de badjuf."

Cijfers met een druk op de knop

Marcel Pheijffer, hoogleraar accountancy in Nyenrode en Leiden, valt hem bij. Hij wijst erop dat bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen een 'in control statement' invullen. Daarmee geven ze kort gezegd aan dat ze voldoende inzicht en controle hebben op de processen binnen het bedrijf en de uitvoering van de doelstellingen van het bedrijf.

"Bestuurders moeten de informatie die in een kwartaalrapport staat sowieso al bijhouden en waar nodig met een druk op de knop boven tafel krijgen. Als je dat allemaal weet, wat is dan het bezwaar om deze informatie ook met de buitenwereld te delen?", vraagt Pheijffer zich hardop af. "De extra kosten zie ik ook niet trouwens, want het gaat om informatie die je sowieso moet bijhouden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe beurs in Silicon Valley: focus op lange termijn

Gulden middenweg?

Een groeiende groep bedrijven kiest voor halfjaarcijfers, aangevuld met trading updates. "Het is een tussenweg, om toch de markt te informeren welke richting het opgaat", aldus een Heineken-woordvoerder. "Zo komen we beleggers tegemoet in hun informatiebehoefte." Ook Wolters Kluwer kiest voor trading updates 'om de markt op de hoogte te houden'.

Toch zien veel beleggers liever het echte werk. "Iets is beter dan niets", zegt VEB-analist Jansen. "Maar het is heel summier. Als je wil weten of een bedrijf op weg is om het jaardoel te halen, heb je meer inzicht nodig. Anders wordt een belegger in feite zes maanden lang in het ongewisse gelaten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore