Bedrijven

Weer veiligheidszorgen bij Boeing: 50 vliegtuigen aan de grond

31 oktober 2019 10:43 Aangepast: 31 oktober 2019 12:48
Een opstijgende Boeing 737-700. Beeld © ANP

Wereldwijd worden 50 toestellen van Boeing aan de grond gehouden nadat er scheurtjes zijn ontdekt in de toestellen. Over de hele wereld worden 737 NG-toestellen gecontroleerd. Volgens de fabrikant leveren de scheurtjes geen gevaar op, maar moeten de vliegtuigen wel aan de grond blijven als scheurtjes zijn vastgesteld.

Dat meldt persbureau AFP op basis van een woordvoerder van Boeing. De Boeing 737 NG (Next Generation) is de verzamelnaam voor de toestellen in de 600-, 700-, 800- en 900-serie.

Boeing laat weten dat hun klanten de vliegtuigen inspecteren en dat de vliegtuigbouwer daarna de resultaten analyseert. Als er een probleem wordt aangetroffen, moet het vliegtuig worden gerepareerd. Het PR-bureau van Boeing bevestigt dat er tot nu toe 50 vliegtuigen zijn aangetroffen met scheurtjes, maar kan nog niet zeggen of er wordt verwacht dat meer vliegtuigen scheurtjes hebben en moeten worden gerepareerd. 

Nederlandse toestellen

KLM heeft 51 737 NG-vliegtuigen in de vloot. Daarvan hebben ze een tijd geleden al 13 vliegtuigen gecontroleerd die meer dan 30.000 vluchten hebben gemaakt. Bij die toestellen hebben ze geen problemen aangetroffen. 

Transavia, dat 42 toestellen heeft in deze categorie, heeft 1 vliegtuig dat meer dan 30.000 vluchten heeft gemaakt. Daar zijn geen problemen mee. De andere 41 vliegtuigen worden vanaf komende week gefaseerd gecontroleerd. Transavia verwacht geen hinder te ondervinden van de inspecties. 

Ryanair, dat meer dan 450 vliegtuigen uit de 737 NG-generatie in gebruik heeft in Europa, laat RTL Z weten dat ze  hun vliegtuigen controleren volgens de geldende luchtwaardigheidsrichtlijn. Het bedrijf verwacht niet dat de controles impact zullen hebben op de beschikbaarheid van de vloot. 

Voorganger van de Max

De 737 NG is de voorganger van de 737 MAX. Die toestellen staan al sinds maart aan de grond na twee rampzalige crashes in Indonesië en Ethiopië.

Boeing ligt sindsdien onder het vergrootglas. De 737 MAX-toestellen hebben te maken met verhoogde veiligheidseisen, waardoor het nog wel een tijd kan duren voordat de toestellen weer de lucht in mogen

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geplaagde 737 MAX blijft Boeing hard in de portemonnee raken

Scheurtjes in vleugelverbinding

Boeing constateerde begin oktober dat er scheurtjes werden gevonden in het verbindingsgedeelte tussen de vleugel en de romp. Dat heet de 'pickle fork'. Volgens de Australische luchtvaartmaatschappij brengen de scheurtjes niet direct de veiligheid in gevaar. Wel moeten aangetroffen scheurtjes gerepareerd worden.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA verplicht luchtvaartmaatschappijen om binnen een week controles uit te voeren op toestellen uit de NG-generatie die meer dan 30.000 vluchten hadden gemaakt.

Toestellen die 22.600 tot 29.999 vluchten hebben gemaakt, moeten binnen de komende duizend vluchten worden gecontroleerd. De 'pickle forks' moeten meer dan 90.000 vluchten mee kunnen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoogste baas Boeing moet zich verantwoorden voor crashes

50 vliegtuigen aan de grond

Volgens AFP heeft een woordvoerder van Boeing gezegd dat er wereldwijd 1000 vliegtuigen zijn gecontroleerd waarbij geen problemen zijn aangetroffen. Bij 50 vliegtuigen zijn er 'vondsten' gedaan waardoor ze aan de grond moeten blijven.

Bij het Australische Qantas en het Amerikaanse Southwest Airlines worden vliegtuigen van de NG-generatie versneld gecontroleerd. Qantas moet 37 van de 75 vliegtuigen controleren. De maatschappij heeft bij een routinecontrole een scheurtje gevonden in een 737 die 27.000 vluchten heeft gemaakt. Dat vliegtuig blijft aan de grond voor reparatie.

'Alle vliegtuigen aan de grond houden'

Ook bij een ander vliegtuig van Qantas is een scheurtje gevonden. De Australische vakbond voor onderhoudstechnici heeft gezegd dat alle vliegtuigen in de risicogroep aan de grond zouden moeten blijven tot duidelijk is of er scheurtjes in zitten.

Volgens Qantas is dat een 'compleet onverantwoordelijke oproep' die niet aansluit op het advies van luchtvaartautoriteiten en Boeing zelf.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van