Bedrijven

Energieleveranciers misleiden consumenten nog altijd, ACM komt in actie

28 september 2019 15:42 Aangepast: 28 september 2019 16:17
(Archieffoto) Beeld © iStock

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 'een aantal energieleveranciers op de korrel', die telefonisch energiecontracten aan consumenten verkopen waarbij de klant misleid wordt.

Onderzoek van Kassa

De ACM reageert op onderzoek van televisieprogramma Kassa. Dat deed uitgebreid onderzoek naar de werkwijze van de Nederlandse energieleveranciers. Zeker vijf bedrijven zouden de fout in gaan.

Verkopers die telefonisch een energiecontract willen slijten, sturen de consumenten tijdens het telefoongesprek een mail. Daarin staat een bevestigingsknop die de consument aan moet klikken. Door daarop te klikken, gaan ze een contract aan. Ze worden dan automatisch overgezet naar de nieuwe leverancier.

Dat contract is alleen geldig als de consument precies weet wat het contract inhoudt, volgens de ACM. "Een consument kan zich daar niet goed bewust van zijn tijdens het telefoongesprek", zegt de woordvoerder. "Dan hebben ze niet de tijd om het goed door te nemen."

Consumenten klagen in ieder geval massaal bij de ACM over de misleidende praktijken. Alleen in augustus kwamen al honderden meldingen binnen bij de ACM.

Verbod op komst

Er komt waarschijnlijk snel een einde aan irritante telefoontjes van marketeers. Bedrijven en organisaties mogen consumenten en zelfstandig ondernemers straks alleen nog maar benaderen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

Dat staat in een wetsvoorstel dat eind 2019 naar de Raad van State gaat. Als de wet wordt ingevoerd mogen telemarketeers ook niet meer met een afgeschermd nummer bellen.

Bijna niemand zit op telefoontjes te wachten

Volgens onderzoek van het ministerie van Economische Zaken stoort 89 procent van de consumenten zich aan commerciële telefoontjes van uitgevers tot 96 procent als het gaat om loterijen. 88 procent van de consumenten vindt het irritant om door goede doelen gebeld te worden. 

Ongevraagd bellen wordt praktisch nooit op prijs gesteld, blijkt uit het onderzoek van Kantar. Over telefoontjes van commerciële organisaties hebben mensen vaker klachten dan over goede doelen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ongewenste irritante telefoontjes van bedrijven straks bij wet verboden

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van