Bedrijven

CNV: bitter einde Hudson's Bay treft 1400 mensen hard

31 augustus 2019 14:04 Aangepast: 31 augustus 2019 14:19
Reclame in Amsterdam vlak voor de vestiging daar open zou gaan. Beeld © ANP

Na nog geen twee jaar is het einde oefening voor warenhuisketen Hudson's Bay in Nederland. Het bedrijf heeft vakbond CNV laten weten dat het al het personeel wil ontslaan. "Een heel bitter einde dat ongeveer 1400 mensen hard treft."

Eind dit jaar sluiten de deuren, bevestigt bestuurder Jacqueline Twerda van de bond berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Ook vakbond De Unie zegt via voorzitter Reinier Casteleijn door Hudson's Bay te zijn ingelicht.

Het bedrijf zelf wil het nieuws overigens niet bevestigen, maar ontkent het ook niet. Een woordvoerder laat weten dat er op dit moment gesproken wordt met stakeholders.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Hudson's Bay sluit winkels Nederland, 1400 medewerkers op straat'

Sociaal plan

"En nu ligt er het voorgenomen besluit om te sluiten. Er is geen sprake van een faillissement. De directie meldt ons dat er zelfs ruimte is voor een sociaal plan. Dat gesprek ga ik uiteraard graag op korte termijn aan. Heel veel mensen komen nu ineens op straat te staan. Een compensatie van die pijn is nodig", aldus Twerda. De vakbond wil op een zo kort mogelijke termijn met de directie om tafel om een goede compensatie af te spreken.

De zwaarste klap valt volgens de vakbond op het hoofdkantoor van HBC, in Amsterdam. In de winkels werkte vooral jong en tijdelijk personeel, dus voor hen is het minder erg. "Maar, geen misverstand hier, ook voor hen is het bijzonder jammer en triest", voegt Twerda toe.

'Heel zuur'

Casteleijn van De Unie noemt de klap voor het personeel 'enorm wrang'. Hij wijst er daarbij op dat er ook oud-medewerkers van V&D bij zitten, die nu voor de tweede keer in korte tijd ontslagen worden.

"Dat is heel zuur", aldus Casteleijn die wel een voorschot neemt op een goed sociaal plan. "Er zijn zo ontzettend veel miljoenen in dit bedrijf gepompt om er wat van te maken. Met al die investeringsmaatschappijen erachter moet geld geen probleem zijn".

Collega Twerda van CNV is niet te spreken over de houding van Hudson's Bay in de communicatie naar het personeel, dat het nieuws via de media moest vernemen. "Het personeel hoort op de hoogte gesteld te worden."

Straatbeeld

Ze vreest dat het vertrek van Hudson's Bay grote gevolgen heeft voor andere winkelketens. "Deze ingreep zou weleens het hele straatbeeld kunnen laten schudden." De keten is namelijk niet de enige die last heeft van consumenten die hun heil zoeken online, legt ze uit.

Ze krijgt bijval van retaildeskundige Paul Moers. "Dit is echt een ramp voor de binnenstad. Want een warenhuis waar je alles kunt kopen, is een must voor elke florerende gemeente. Nu worden het puisten in de winkelstraat waar je niet blij en gelukkig van wordt", zegt hij.

Onderschatting

Maar, hoe tragisch ook, de keten heeft het volgens hem over zichzelf afgeroepen. "Als je een nieuwkomer bent moet je alles op alles zetten om klanten binnen te halen en herkenbaar te zijn. Als ik zeg Ikea dan zeg je betaalbaar design. Als je zegt Hudson's Bay dan zegt het niemand iets", vertelt Moers.

Het bedrijf heeft volgens hem onderschat hoe moeilijk het is om klanten te trekken. "Ze dachten dat ze hier ook wel eventjes de markt zouden veroveren en hebben niets gedaan om klanten de winkel in te trekken." Als voorbeeld geeft hij het socialmediabeleid van het bedrijf, met tweets in het Engels en het Frans. "Dat kan niet."

Bovendien was 'alles een puinhoop in de winkel en de motivatie van het personeel weg', vertelt Moers. "Sommige personeelsleden waren nog wel bloedfanatiek, maar anderen deden echt niks en waren helemaal lamgeslagen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hudson's Bay-topman over Nederlandse winkels: 'We moeten ingrijpen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`