Bedrijven

Bruynzeel plaagt beboete keukenconcurrentie met advertentie

28 augustus 2019 16:22 Aangepast: 28 augustus 2019 16:53
Advertenties in De Telegraaf, Trouw en de Volkskrant. Beeld © RTL Z

Met paginagrote advertenties in landelijke kranten geeft Bruynzeel Keukens een nieuwe dimensie aan 'de een zijn dood, is de ander zijn brood'. Het bedrijf probeert klanten te winnen door er fijntjes op hun reclameslogan 'wij zijn eerlijk over de prijs' te wijzen.

En dat geldt niet voor een deel van de rest van de branche. Drie concurrenten van Bruynzeel kregen gisteren een boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanwege misleiding van klanten. 

In totaal moeten Keukencentrum Mandemakers, Brugman Keukens en Keukenconcurrent 1 miljoen euro boete betalen, omdat zij consumenten op beurzen in ruil voor korting een aankoopformulier lieten tekenen. Dat mag helemaal niet op die manier, aldus de toezichthouder. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljoen euro boete voor keukenbedrijven voor misleiding op beurzen

Timing

"Gisteren is volop geschreven over wat er in de branche omgaat, dus hebben we gekozen om vandaag ons statement te plaatsen", vertelt een woordvoerder.

Zij benadrukt dat het bedrijf al langer adverteert met deze strategie, om 'te breken' met de rest van de branche. En de boete van gisteren was een mooie gelegenheid om dat te benadrukken, geeft ze toe.

Hoeveel er is betaald voor de advertentiecampagne in onder meer De Telegraaf, de Volkskrant en AD wil zij niet zeggen. "De campagne is betaald uit het budget dat aan het begin van dit jaar is vastgesteld voor deze campagne. Er zijn geen extra kosten gemaakt", vertelt zij.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`