RTL Group, het moederbedrijf van RTL Nederland waaronder ook RTL Z valt, heeft in de eerste helft van het jaar een recordomzet in de boeken gezet. De omzet steeg met 4,2 procent tot bijna 3,2 miljard euro. In Nederland ging het een stuk minder.
Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde halfjaarcijfers van het mediabedrijf. De groei van de omzet van RTL Group werd gestuwd door productiehuis Fremantle en de digitale activiteiten. De digitale omzet steeg met 21 procent tot 513 miljoen euro.
De brutowinst daalde licht tot 548 miljoen, vooral door hogere investeringen in programmering. De nettowinst steeg juist fors, van 366 miljoen naar 443 miljoen euro. De groei zat hem voornamelijk in de verkoop van bezittingen.
Tegenvallende reclame-inkomsten in Nederland
Waar de groep als geheel het dus heel aardig doet, gaat het in Nederland allemaal wat minder. De omzet daalde in Nederland met 2,1 procent naar 236 miljoen euro.
Vooral de advertentie-inkomsten lieten te wensen over. Die daalden van 162 miljoen euro in de eerste helft van 2018 naar 147 miljoen euro nu.
Het goede nieuws is dat deze terugval wel grotendeels werd gecompenseerd door hogere omzet bij de overige bedrijfsonderdelen, waaronder ook bijvoorbeeld Videoland valt.
De omzet in die categorie steeg met 12 miljoen euro naar 75 miljoen. De Nederlandse bijdrage aan de brutowinst daalde naar 18 miljoen euro (min 21,7 procent).
Groei bij Videoland
Absolute aantallen over het aantal Videoland-abonnees maakt RTL niet bekend, maar wel is duidelijk dat de groei er daar flink in zit. Het aantal klanten van de dienst steeg in een jaar tijd met 58,2 procent.
De groei werd volgens RTL vooral gedreven door programma’s als Temptation Island, Judas en The Handmaid's Tale.