Bedrijven

Britse treinmaatschappij test spoor op zonne-energie

23 augustus 2019 16:27 Aangepast: 23 augustus 2019 16:30
Een man poetst nog even de panelen bij Aldershot op. Beeld © Getty Images

Het is naar eigen zeggen een unicum in de wereld: de Britse spoorwegmaatschappij Network Rail voorziet vanaf vandaag een stuk spoor bij het Zuid-Engelse Aldershot van elektriciteit uit zonnepanelen langs dat spoor.

Op dit moment is de test nog bescheiden te noemen: alles rond het spoor draait op zonnestroom, zoals de lichten, signalering en veiligheidssystemen. Maar als de test succesvol blijkt, wil het spoorbedrijf al volgend jaar beginnen met het daadwerkelijk laten rijden van de treinen op zonne-energie.

Honderd zonnepanelen

Het stuk spoor wordt nu van groene energie voorzien door zo'n honderd zonnepanelen bij station Aldershot. Maar in de toekomst moet op andere trajecten stroom naar de bovenleiding gestuurd worden van lokale zonneparkjes, die in handen zijn van particulieren en stichtingen.

Het project komt uit de koker van Riding Sunbeams, een organisatie die zich inzet voor treinreizen op zonne-energie. Toch zal het niet zover komen dat het hele spoornet op zonnestroom gaat rijden. Op jaarbasis moet het mogelijk zijn om ongeveer 10 procent van de energie voor treinen te leveren via zonnepanelen, blijkt uit onderzoek.

Verder uitrollen

"We hebben de ambitie om deze technologie verder uit te rollen over het netwerk als het demonstratieproject succesvol blijkt", zegt een onderdirecteur van Network Rail tegen The Guardian.

Groene projecten zijn trouwens geen overbodige luxe voor het Britse spoornet, want een groot deel van de treinen in het land rijdt nog steeds op diesel. De afgelopen jaren zijn er in het VK vele miljarden in de elektrificatie van het spoor gestoken, maar veel projecten zijn ook weer afgeblazen.

Geen overbodige luxe

Volgens de Institution of Mechanical Engineers is nog maar 42 procent van het Britse spoor elektrisch en van de treinenvloot heeft volgens Railway Technology nog altijd een kleine 30 procent een dieselmotor. De bedoeling is om pas in 2040 helemaal op elektriciteit te reiden.

Ter vergelijking: op het Nederlandse spoor gaat het er een stuk milieuvriendelijker aan toe. De NS rijdt sinds een paar jaar voor 100 procent op groene stroom, die wordt opgewekt in een aantal flinke windparken in Nederland en Zweden, Finland en België. Toch zijn er nog enkele dieseltrajecten in Nederland.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`