Smakeloos of grappig? De Reclame Code Commissie bespreekt vandaag de omstreden reclame voor de bloemkoolbodem van New York Pizza. Op de poster is een vrouw te zien die bloemkolen voor haar borsten houdt.
'Vrouwonvriendelijk', 'storend', 'aanstootgevend'. New York Pizza zorgde voor ophef met een reclamecampagne voor de nieuwe bloemkoolbodem. De Reclame Code Commissie (RCC) ontving 'een groot aantal' klachten over de tv-commercials en posters in bushokjes.
Op de poster is een vrouw te zien die bloemkolen voor haar borsten houdt, met daarbij de tekst: 'zo lekker kan bloemkool zijn'. In de tv-commercial (hieronder) is de vrouw op dezelfde manier en zegt de voice-over: "Heb jij ook zo'n zin in hete bloemkolen?"
'Seksistisch en onverantwoord'
Dat zorgde voor heftige reacties. In de brieven aan de RCC noemen tegenstanders de campagne seksistisch, ouderwets en onverantwoord voor langslopende kinderen. "Deze foto doet vrouwen én mannen tekort, en dan heb ik het nog niet eens over de borsten", schrijft Paroollezer Mariette Reineke in een ingezonden brief.
In sommige christelijke gemeentes werden de abri's van de campagne zelfs geweigerd. In Gouda werden de posters afgeplakt. En ook op social media lieten critici zich negatief uit over de posters.
'Het moet fun zijn'
Marketingdirecteur Joost Geurtsen vertelt tegen vakblad Marketingtribune dat insteek van de campagne een bewuste keuze is. "We kunnen uitweiden over de voordelen van deze nieuwe bodem, maar daar zit niemand op te wachten. We zijn New York Pizza, dus het moet fun zijn."
De inspiratie komt van een liedje van André van Duin, licht hij toe: 'K Heb Hele Grote Bloemkolen.
Plat, net als de bodem
Reclamebureau Natwerk uit Amsterdam bedacht de actie. Directeur Daantje Dammers tegen Marketingtribune: "Voor sommigen komt het misschien wat plat over, maar daar hebben we ook wel een antwoord voor klaarliggen: dat is de bodem ook."
Er is ook bijval voor de reclame. Een greep uit de positieve reacties op Facebook: "ik snap de ophef niet zo", "we worden steeds preutser" en "vrouwonvriendelijk? Dit is juist prachtig!"
Reclame Code Commissie behandelt de klachten
Of de pizzareclame toch echt té plat is, dat beslist de Reclame Code Commissie. Vandaag behandelt de commissie de klachten, vier weken later volgt de uitspraak. De RCC geeft geen boetes, maar adviezen aan de adverteerder. Zo'n 95 procent van de bedrijven volgt dat advies op, aldus de commissie.
Inmiddels zijn de posters trouwens verwijderd, ze zouden sowieso maar een week in de bushokjes hangen.
