Ga naar de inhoud
Bedrijven

Heineken ziet over (bijna) de hele wereld groei

'Schaal is belangrijk in de biersector. Het gat met de nummer 1 wordt onoverbrugbaar groot' Beeld © ANP

In bijna alle uithoeken van de wereld deed Heineken goede zaken. Er werden vooral meer biertjes in opkomende markten gedronken, maar ook in Europa zag de bierbrouwer herstel.

De enige tegenvallers waren Oost-Europa en Midden-Afrika, maar in alle andere delen van de wereld steeg het aantal verkochte biertjes. Vooral in Vietnam en Mexico wisten de Amsterdammers meer bier aan de man te brengen.

Tweede kwartaal zwakker

De bierbrouwer realiseerde het afgelopen halfjaar een omzetgroei van 2 procent: de omzet steeg van 9,90 miljard euro naar bijna 10,1 miljard. Qua volume werd een stijging van 4 procent neer gezet. Wel zat die groei vooral in het eerste kwartaal. Tussen april en juni zwakte de toename af tot iets minder dan 2 procent. 

De topman Jean-François van Boxmeer sprak van een "heel goed'' eerste kwartaal en een "solide'' tweede.

Afschrijvingen

De nettowinst, gecorrigeerd voor eenmalige posten, liep met 7 procent op tot 977 miljoen euro. De operationele winst was daarbij met 1,7 miljard euro ruim 10 procent hoger dan in de eerste helft van 2015. De winst onder aan de streep was echter wel flink lager door eenmalige afschrijvingen in onder andere Congo. De nettowinst halveerde van 1,1 miljard vorig jaar naar 586 miljoen euro.

Verwachtingen

Heineken verwacht de winst en omzet in heel 2016 te kunnen laten groeien. De verwachting blijft positief ondanks de ongunstige wisselkoers; de valuta in onder andere Nigeria (een belangrijke markt voor de bierbrouwer) staat namelijk onder druk.

De bierverkoop in het 'premium'-segment steeg met 2,6 procent, al zijn dat niet de groeicijfers die sommige spelers neerzetten in de speciaalbiermarkt.