Bedrijven

Meer kip, pizza en koffie: fastfoodgiganten doen het goed

01 augustus 2019 16:00
Dunkin' Donuts zit sinds een paar jaar ook in Nederland. Beeld © ANP

Het was een goed tweede kwartaal voor de Amerikaanse fastfoodgiganten Yum en Dunkin Donuts. Yum, bekend van KFC, Taco Bell en Pizza Hut, verkocht fors meer kip en pizza's. De afzet steeg wereldwijd met 10 procent.

Maar kijken we naar de halfjaarwinst, dan zien we een daling. Vorig jaar werd zo'n 750 miljoen dollar winst gemaakt. Dit eerste half jaar bleef de teller steken op ruim een half miljard.

Who cares, I got chicken...

Yum heeft wereldwijd bijna 50.000 restaurants. Ook in Nederland zitten de concerns. Taco Bell en Pizza Hut openden vorig jaar hun eerste filialen. KFC zit hier al jaren.

Dunkin' coffee

De Amerikaanse concurrent Dunkin Donuts deed het ook goed. Dat komt met name door de nieuwe strategie, die gericht is op koffie met smaakjes. Een wereldwijde investering werpt zijn vruchten af.

De omzet door deze koffie steeg met 40 procent. De totale omzet steeg met 3 procent tot 359 miljoen dollar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dunkin' Donuts is terug: 'Met nieuw concept moet het lukken'

Dunkin Donuts zit sinds enkele jaren in Nederland. Vorige jaar opende het bedrijf ook zijn eerste ijssalon in Nederland, onder de naam Baskin-Robbins.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van