Bedrijven

Gebruikers boos om nieuw verdienmodel Blendle: 'Geef me gewoon geld terug'

19 juli 2019 12:51 Aangepast: 19 juli 2019 13:20
Blendle-oprichter Alexander Klöpping. Beeld © ANP

Op Twitter regent het boze reacties op mailtjes van Blendle. De online kiosk stopt met de dienst waarbij klanten kunnen betalen per artikel en vraagt gebruikers om hun tegoed op te maken. Veel gebruikers willen liever gewoon hun geld terug.

In juni maakte Blendle bekend dat klanten straks alleen nog maar gebruik kunnen maken van Blendle Premium. Voor een tientje per maand kun je dan ongelimiteerd stukken lezen.

Het artikeltegoed dat nog resteert moest opgemaakt worden voor 1 augustus of gebruikt worden voor een premium lidmaatschap, was de boodschap.

Klachten? Verzoeken

Dat schoot gebruikers in het verkeerde keelgat, zeker nadat ze mails begonnen te ontvangen van Dirk van Blendle, over het opmaken van hun tegoed.

Bij Blendle is het ze niet ontgaan dat veel mensen niet blij zijn en ook in de inbox van het bedrijf melden een hoop klanten zich met klachten, hoewel Blendle het zelf iets anders ziet.

"Klachten klinkt zo negatief", zegt woordvoerder Jeroen Amelsbeek. "We krijgen verzoeken om de inwisselperiode op te rekken."

Langer de tijd

Klanten die zich via de mail melden zouden aanmerkelijk minder negatief zijn dan de twitteraars. "Het is een grimmiger wereldbeeld, als je Twitter mag geloven. Gebruikers die iets minder op de likes en retweets zitten, zijn vooral blij dat ze langer de tijd krijgen om hun tegoed op te maken", zegt de woordvoerder.

Want of het nou klachten of verzoeken waren, het heeft in ieder geval gewerkt. Blendle heeft namelijk besloten om het ook nog mogelijk te maken om na 1 augustus je tegoed op te maken door losse artikelen te kopen. Klanten krijgen ruim de tijd om nog op de oude manier artikelen te lezen, vertelt Amelsbeek. Een precieze einddatum noemt hij niet.

Blendle houdt in de gaten hoe de resterende tegoeden zich ontwikkelen en neemt op basis daarvan op een bepaald moment een beslissing.

Tonnen aan resterende tegoeden

Maar terugstorten van het tegoed, daar heeft het bedrijf dan weer niet zo'n trek in. Het idee is dat het tegoed ooit gestort is om artikelen te lezen en nu dat gewoon kan is daar dan ook niet echt een reden om geld terug te geven aan gebruikers, redeneert het bedrijf. "Het is een mooie gelegenheid om de artikelen nog te lezen die je wil lezen."

De resterende tegoeden die gebruikers nog hebben staan tellen op tot 'een paar ton'. "Maar daar gaan wij echt niet van op vakantie", zegt Amelsbeek. "Dat is geld dat uiteindelijk bestemd is voor uitgevers."

Hoe is het met Dirk?

Dan rest nog de vraag: hoe gaat het met Dirk, die de mails over het op te maken tegoed verzendt en zo veel ellende over zich heen krijgt? Amelsbeek, lachend: "Met Dirk gaat het goed. Dirk heeft gelukkig ook contact met echte mensen. Hij heeft ook fans."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`