Bedrijven

Ryanair: bases dicht 'als direct gevolg' van falende Boeing 737

16 juli 2019 14:39 Aangepast: 16 juli 2019 14:55
Een toestel van Ryanair landt op het vliegveld van Dublin. Beeld © EPA

Ryanair groeit komende winter en in de zomer van 2020 waarschijnlijk minder hard dan gehoopt. De van oorsprong Ierse luchtvaartmaatschappij wijt dat aan de problemen met de Boeing 737 Max.

Voor het zomerseizoen van 2020 heeft Ryanair 58 toestellen van een 737-type in bestelling bij Boeing. Omdat onduidelijk is wanneer dat toestel weer mag vliegen, kan de maatschappij waarschijnlijk slechts 30 toestellen daadwerkelijk inzetten.

Geen namen genoemd

Daarom stelt Ryanair de groeiverwachting voor volgend jaar naar beneden bij, van 7 naar 3 procent. Het aantal passagiers dat de maatschappij denkt te vervoeren in het gebroken boekjaar tot maart 2021 wordt verlaagd van 162 naar 157 miljoen.

Dat heeft gevolgen voor het aantal bases van de budgetvlieger. Ryanair wil vanaf november onderpresterende en verlieslijdende bases sluiten of minder vluchten geven. Naar eigen zeggen is dat een direct gevolg van de vertraagde oplevering van de 737's. De vliegmaatschappij heeft nog geen namen van vliegvelden genoemd die dicht moeten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Airbus profiteert (waarschijnlijk) niet van problemen met Boeing 737 Max

Flinke daling

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers afgelopen februari werd al duidelijk dat Ryanair tussen september en december 2018 een verlies heeft geleden van bijna 20 miljoen euro. Aanleiding voor het verlies was volgens de maatschappij de combinatie tussen de lagere ticketprijzen en de hogere kosten.

Topman Michael O'Leary verwachtte toen een nettowinst tussen 1 en 1,1 miljard euro te behalen voor het boekjaar tot eind maart. Dat is een flinke daling ten opzichte van de 1,45 miljard euro over het vorige boekjaar. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ryanair heeft last van lage ticketprijzen, 'winst voor reiziger'

Onduidelijkheid over datum

De 58 toestellen die Ryanair van Boeing wil afnemen, zijn van het type 737 Max200. De luchtvaartautoriteiten moeten dit type apart goedkeuren voor gebruik. Ryanair verwacht dat dit gebeurt binnen twee maanden nadat de 'gewone' 737 weer mag vliegen.

Het is alleen onduidelijk wanneer dat precies zal zijn. De prijsvechter durft geen specifieke datum te noemen, maar denkt eerder aan december dan aan september. 

Topman Michael O'Leary zegt dat Ryanair vertrouwen houdt in de Boeing 737 Max. Hij hoopt met het sluiten van een aantal bases in 2021 weer op het 'normale' groeiniveau te zitten.

Dodelijke vliegtuigongeluk

De 737 Max wordt wereldwijd aan de grond gehouden na de dodelijke crashes van Lion Air in Indonesië afgelopen oktober en Ethiopian Airlines in maart. Bij de vliegtuigongelukken kwamen in totaal 346 mensen om het leven. 

Verschillende vliegtuigmaatschappijen hebben naar aanleiding van de crashes juist hun vertrouwen opgezegd in het toestel. Grote orders bij Boeing werden geannuleerd. In plaats daarvan werd gekozen voor concurrent Airbus.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`