Ga naar de inhoud
Bedrijven

Huh? ING belooft snelle afsluiting lening en schrapt daarom 300 banen

Beeld © ANP

ING belooft mkb-ondernemers vanaf 1 augustus binnen 48 uur antwoord of ze een lening kunnen krijgen, of niet. Het bedrijf heeft de ambitie om 'simpeler' te werken en schrapt daarvoor 300 banen.

Wie als ondernemer wel eens een lening afgesloten heeft (of een poging heeft gedaan) weet: dat is een traag, stroperig en frustrerend proces. Op het moment dat je éindelijk alle benodigde informatie aan hebt geleverd, hebben ze nóg een document nodig. En daarna nóg één. Of je even die afschriften uit 2014 aan kunt leveren, die ergens helemaal achterin de archiefkast liggen...

ING heeft de ambitie om zijn klanten vanaf de zomer binnen 48 uur duidelijkheid. De bedoeling is dat de bank van tevoren heel duidelijk aangeeft welke formulieren nodig zijn voor het aanvragen van een bepaald product, zoals een lening. Op het moment dat deze binnen zijn, krijg je binnen 2 werkdagen een antwoord. Als het krediet wordt verstrekt, wordt binnen diezelfde periode het geld op je rekening gestort. Het geldt overigens niet voor leningen boven 1 miljoen euro en hypotheken. 

'Alles kan mobiel'

Dat kan doordat veel zaken inmiddels gedigitaliseerd zijn, zegt de woordvoerder. "Daarnaast zijn de meeste aanvragen voor leningen niet zo complex." De formulieren gaan voortaan niet meer van kantoortje naar kantoortje, maar worden behandeld in interdisciplinaire teams. "We zijn daar al een tijdje mee bezig en vanaf augustus gaan we over op het nieuwe systeem", vertelt de woordvoerder. Op dit moment loopt er al een proef op de kredietafdeling.

"Daarnaast is alles via je mobieltje te regelen", vertelt de woordvoerder. Naar eigen zeggen streeft ING ernaar om de eerste mobiele ondernemersbank van Nederland te worden. 

'We schrappen 300 banen'

Door deze digitalisering en werkwijze zijn er minder managers nodig. Het gevolg: er worden 300 banen geschrapt. Daaronder vallen onder andere leidinggevende en ondersteunende functies en relatiemanagers. Het klinkt wat vreemd om in de laatste categorie banen te schrappen als je juist meer klantgerichte service wil leveren, maar zo moet je dat niet zien, legt de woordvoerder uit. "Zij gaan andere dingen doen, meer de boer op."

Voor de werknemers wiens baan verdwijnt, komt een selectieproces. "Daarbij kunnen medewerkers zelf aangeven op welke plek ze willen komen werken. Er wordt dus niemand 'overgeplaatst' en al helemaal niet ontslagen. Medewerkers die niet in de nieuwe zakelijke organisatie een plek vinden, helpen we naar een andere baan binnen of buiten ING", vertelt de woordvoerder.

 

Dit is een artikel van