Bedrijven

Oranje Leeuwinnen laten de kassa van de Ster flink rinkelen

29 juni 2019 07:55 Aangepast: 29 juni 2019 08:36
Beeld © ANP

Vanmiddag strijden de Nederlandse voetbalvrouwen voor een plek in de halve finales van het WK voetbal. De Oranje Leeuwinnen zijn niet alleen een sportief, maar ook een commercieel succes en dat betekent kassa voor bedrijven en de publieke omroep.

Half miljoen euro

Blokker betaalde bijna een halve ton voor een reclamespotje tijdens de laatste wedstrijd van de vrouwen tegen Japan. Dat spotje duurde anderhalve minuut.

Lidl had een kleine 30.000 euro over voor een reclamefilmpje van 50 seconden in de rust. In totaal haalde de Ster, die de reclames bij de publieke omroep verzorgt, met deze wedstrijd ruim een half miljoen euro op, volgens berekeningen van RTL Z.

 

Kassa voor de NOS

Bij deze berekeningen is er vanuit gegaan dat de adverteerders hun reclames bewust tijdens de rust van de voetbalwedstrijd uitgezonden wilden hebben. Daar geldt een hoger tarief voor dan als een bedrijf kiest voor een flexibele uitzendtijd.

De inkomsten van de Ster gaan volledig naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en komen in het mediapotje terecht. Dat is mooi nieuws voor de publieke omroep en de NOS, die heeft betaald voor de uitzendrechten en op deze manier wat geld terugverdient.

Duurder dan de mannen

Afgezet tegen andere sportwedstrijden bij de publieke omroep is het goed verdienen aan de spotjes rond wedstrijden van de Oranje Leeuwinnen.

ING betaalde ruim 18.000 euro voor een reclamefilmpje van 30 seconden tijdens de rust van Nederland-Japan. Dat is duurder dan de reclames tijdens de rust van de laatste grote wedstrijd van de mannen.

Hockey is een koopje

Begin deze maand op betaalde ING nog geen 11.000 euro voor eveneens een reclame van 30 seconden tijdens de rust van de Nations League-finale. De Nederlandse mannen namen het toen op tegen Portugal.

En adverteren tijdens de WK hockeyfinale van de vrouwen was nog weer goedkoper. Begin augustus speelden de hockeysters tegen Ierland. Een spot van 30 seconden tijdens de rust kostte toen maar 3.000 euro. Een koopje dus in vergelijking met de tarieven bij de voetbalvrouwen.

Miljoenen kijkers

Dit heeft alles te maken met de kijkcijfers. Hoe hoger de kijkdichtheid hoe hoger de omzet voor de Ster. Adverteerders betalen bij de Ster per kijker per seconde. Dus hoe meer mensen kijken, hoe duurder de reclame. En hoe langer het filmpje, hoe duurder de reclame.

En het WK vrouwenvoetbal trekt enorm veel kijkers en steeds meer ook. Naar de openingswedstrijd tegen Nieuw-Zeeland keken nog 1,6 miljoen Nederlanders.

Olympiers verliezen

Terwijl naar de hockeyfinale (1,2 miljoen) en de Nations League-finale (3,3 miljoen) minder Nederlanders keken. De woordvoerder van de Ster laat weten 'erg blij' te zijn met het groeiende aantal kijkers en de stijgende reclame-inkomsten.

Volgens Marcel Beerthuizen van sportmarketingbureau Bigplans zijn de voetbalvrouwen de hockeysters en volleybalsters allang voorbij in commerciële waarde. Volgens hem zijn er drie grote merken als het gaat om oranjesport: De voetbalmannen, de voetbalvrouwen en TeamNL, waar alle olympiërs deel van uit maken.

“Op dit moment zijn de Oranje Leeuwinnen TeamNL gepasseerd als het gaat om commerciële acties van retailers”, aldus Beerthuizen.

Aantrekkingskracht van succes

Als je wint, heb je vrienden. “Succes speelt een belangrijke rol. Als het goed gaat en veel mensen kijken, dan haken ook steeds meer bedrijven aan,” zegt Beerthuizen.

De KNVB merkt ook de aantrekkingskracht van succes. “We merken dat het hoger op de agenda staat bij bedrijven, omdat het vrouwenvoetbal steeds zichtbaarder wordt en populairder bij fans en dus ook bij consumenten.”

Nieuwe sponsors

Goed voorbeeld is Albert Heijn. De supermarkt is speciaal voor deze WK-zomer sponsor geworden van het Nederlands vrouwenvoetbalteam. Dat bevalt zo goed dat Albert Heijn zich vanaf 1 september voor vier jaar verbindt aan de Oranje Leeuwinnen, meldt de KNVB aan RTL Z. Voor welk bedrag wil de voetbalbond niet zeggen.

De KNVB ziet ook een groot verschil tussen de belangstelling in aanloop naar dit WK en het EK in 2017. “ING, Nike maar ook PWC waren altijd al heel actief op het vrouwenvoetbal, maar je ziet dat andere partners dat nu ook willen”, aldus de woordvoerder. De Nederlandse vrouwen werden in 2017 Europees kampioen. Daarna meldden Calvé en Andrelon zich. Beide Unilevermerken hebben zich voor vier jaar vastgelegd.

Intersport en Blokker

Andere partners van het vrouwenvoetbal zijn ING, Nike, KPN, NLO, PWC, Heineken, en Intersport. Blokker is via een licentie aan de KNVB verbonden, speciaal voor deze WK-zomer.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`