Bedrijven

Zwembad of ventilator besteld? PostNL kan de drukte niet aan

26 juni 2019 15:59 Aangepast: 30 juni 2019 13:47

Heb je vanwege het warme weer een opblaasbaar zwembad of een ventilator besteld? Dan zit je misschien tevergeefs bij de brievenbus te wachten. PostNL kan de grote drukte niet aan. Een deel van de pakketten wordt daardoor met vertraging bezorgd.

De vertraging is het gevolg van een combinatie van drie factoren, legt een woordvoerder van PostNL uit. Vanwege het warme weer nemen de medewerkers in de sorteercentra en de pakketbezorgers vaker pauze om water te drinken. De productiviteit is daardoor wat lager.

Verder wordt er op dit moment veel online besteld. "De belastingteruggave is net gestort en net als wanneer het vakantiegeld is overgemaakt, geven mensen dan meer uit. Dat zijn vaak grotere dingen, zoals tuinmeubelen en airco's. Daarvan passen er minder in de bus, dus moeten er meer ritten gemaakt worden."

Waarschuwing klanten

Door deze samenloop van omstandigheden zag PostNL de drukte niet aankomen en daarom waarschuwt het klanten voor een langere bezorgtijd. "Maar het grootste deel wordt gewoon op tijd bezorgd."

Bol.com is een van de bedrijven die daar last van heeft. Regulier levert het bestellingen de volgende dag af, maar op de verkoopsite staat nu in rode letters een waarschuwing: 'Let op: door enorme drukte kan je pakketje helaas een dag langer onderweg zijn'.

 

Lekker afkoelen in het zwembad. Lekker afkoelen in het zwembad.

3600 procent meer verkocht

Hoeveel tuinmeubelen, zwembaden, ventilatoren en airco's en precies besteld zijn afgelopen week, wordt niet bekend gemaakt. "We communiceren nooit verkoopcijfers. Maar de afgelopen week zagen we een stijging van 3600 procent in de verkoop van airco's en ventilatoren ten opzichte van een reguliere week dit jaar", zegt een woordvoerder. Tussen 17 en 23 juni steeg de verkoop van zwembaden met 356 procent ten opzichte van diezelfde week in 2018. Het gaat hierbij om duizenden zwembaden." 

Bij Coolblue verkopen ze geen zwembaden. Maar airco's en ventilatoren vliegen de deur uit. Bij een groot deel van de producten op de website staat 'tijdelijk uitverkocht'.

Eigen bezorgdienst

Coolblue heeft slechts beperkt last van de problemen bij PostNL, laat een woordvoerder weten. "Een klein deel wordt met PostNL bezorgd, verder hebben we een eigen bezorgservice. Als een pakket vertraagd is, laten we dat de klant weten. Ook kunnen ze het zien via track and trace."

Om hoeveel producten het gaat via PostNL wil Coolblue niet zeggen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`