Bedrijven

Weer problemen bij Boeing, nu met blussysteem van Dreamliner

17 juni 2019 12:58
Een Dreamliner voor het Australische Quantas. Beeld © Getty

Meerdere Boeing Dreamliners hebben problemen met het blussysteem van de motor. Nadat piloten hun zorgen erover uitten, geeft Boeing toe dat het blussysteem van het type vliegtuig niet altijd werkte.

Langdurig hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de hendel die het blussysteem moet activeren en de toevoer van brandstof stopt, vast komt te zitten. Daardoor kan een vuur zich sneller verspreiden.

Volgens De Britse krant The Guardian heeft Boeing vliegtuigmaatschappijen laten weten dat het probleem in de B787 Dreamliner in een klein aantal situaties kan voorkomen.

'Zelf controleren'

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zegt dat het toestel niet aan de grond hoeft te blijven ondanks 'een risico voor de reizigers'. Volgens FAA is het voldoende als vliegmaatschappijen het systeem iedere 30 dagen controleren.

KLM heeft 13 toestellen van het type Boeing 787-9 Dreamliner en een 787-10 Dreamliner in de vloot. In de komende jaren komen er nog acht van dat laatste model bij. Ook reisorganisatie TUI vliegt met de Dreamliners.   

Een Dreamliner op Schiphol. Een Dreamliner op Schiphol.

Lichtgewicht vlaggenschip

De Dreamliner is er in verschillende maten en is het vlaggenschip van Boeing. Het lichtgewicht vliegtuig kan gerecycled worden, omdat het bestaat uit 50 procent composiet, 20 procent aluminium, 15 procent titanium, 10 procent staal en 5 procent ander materiaal.

Het vliegtuig produceert ook minder afval en chemicaliën dan een soortgelijk vliegtuig, aldus de bouwer. Wereldwijd vliegen er ruim 800 Dreamliner-toestellen rond.

'Minder aandacht voor veiligheid'

Boeing heeft de productie ervan dit jaar opgeschroefd van 12 naar 14 per maand. Volgens critici is er door het opvoeren van de productie minder aandacht voor de veiligheid, meldde de New York Times twee maanden geleden.

De Dreamliner wordt gemaakt in een 10 jaar oude Boeing-fabriek in de Amerikaanse staat South Carolina. 

Eerder al aan de grond

Boeing is eerder dit jaar in opspraak gekomen na het neerstorten van twee 737 Max toestellen: een in Ethiopië en een eind oktober vorig jaar in Indonesië. Een haperend waarschuwingssysteem in de cockpit was er de oorzaak van en het type toestel staat voorlopig aan de grond. De FAA kreeg in deze zaak kritiek omdat het in eerste instantie de toestellen gewoon liet doorvliegen. In totaal kwamen bij deze ongelukken 346 mensen om het leven.

In 2013 hield Boeing alle Dreamliners al een tijdje op de grond. Lekkage, remproblemen en een gescheurd cockpitraam waren toen de oorzaak.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`