Bedrijven

Diepzeemijnbouw: Nederlanders strijden mee om de lucratieve zeebodem

13 juni 2019 16:31 Aangepast: 13 juni 2019 17:59
Ook DeepGreen wil metalen en mineralen van de zeebodem opzuigen. Het Nederlandse Allseas investeerde deze week flink in dit bedrijf. Beeld © DeepGreen

Metalen en mineralen als kobalt, koper, goud en nikkel halen mijnbouwbedrijven nu nog uit de grond - op land - maar straks ook uit de bodem van de zee. Op kilometers diepte liggen enorme hoeveelheden kostbare grondstoffen voor het oprapen en dus ontbrandt er een strijd om die kostbaarheden omhoog te halen. "Wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst is van de mijnbouw.”

Ook Nederlandse bedrijven mengen zich in de strijd. Die kan de winnaars behoorlijk wat geld opleveren. 

Nederlandse bedrijven investeren miljoenen

Deze week werd bekend dat het Nederlandse bedrijf Allseas miljoenen investeert in de Canadese startup DeepGreen, dat grondstoffen van de zeebodem wil ontginnen. Allseas legt op dit moment olie- en gasleidingen aan, maar ziet ook grote toekomst in de nieuwe markt van diepzeemijnbouw.

En het is niet de enige. Royal IHC, een andere Nederlands offshorebedrijf, is al een aantal jaren bezig met het ontwikkelen en testen van een speciaal onderwatervoertuig, de Apollo II.

Die zuigt zogeheten ertsknollen van de zeebodem. Die zijn zo groot als een aardappel en zitten vol met waardevolle metalen en mineralen. Nikkel en kobalt bijvoorbeeld, belangrijke grondstoffen voor windmolens en de accu's van elektrische auto's.

Markt met potentie

En dat is een markt met enorm veel potentie, weet ook IHC. "Vanwege de energietransitie hebben we de komende jaren heel veel nikkel en kobalt nodig. De hoeveelheden op land worden steeds kleiner, maar op de zeebodem is er nog ontzettend veel van te vinden. Niet gek ook, want 70 procent van het aardoppervlakte bestaat uit water", zegt Wiebe Boomsma, Manager Research and Development van IHC Mining.  

De Apollo II van IHC De Apollo II van IHC

Kinderschoenen

Diepzeemijnbouw staat nog in de kinderschoenen. Maar wat als we straks massaal de zeebodems leegschrapen? "Het is nog een compleet nieuwe industrie, dus we kunnen nergens precies zien wat het doet, maar er zijn wel verwachtingen dat het schadelijk is voor de zeebodem en alles wat er leeft", zegt Henko de Stigter van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, het NIOZ.

Hij doet al jaren onderzoek naar de effecten van diepzeemijnbouw. "Als je met rupsbanden over de zachte zeebodem rijdt, dan wordt het water troebel. En dat is slecht voor alles wat daar leeft. Vergelijk het met fijnstof voor de mens." Het NIOZ onderzoekt nu samen met IHC wat de schade is, en hoe je die zoveel mogelijk beperkt. 

'Zal toch ergens vandaan moeten komen'

Bedrijven blijven ondertussen doorwerken, om straks grootschalig de kostbare grondstoffen naar boven te kunnen halen. Dat is simpelweg nodig, aldus Boomsma van IHC: "Als we onafhankelijk willen worden van olie en gas, dan hebben we metalen en mineralen nodig om accu's en windmolens te maken, en dan zullen we dat toch ergens vandaan moeten halen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`